Jeg er ph.d.-studerende med tilknytning til forskningsprojektet; Why do they stay? Exploring the relationalities of teachers who stay in the profession, thereby rethinking retention (https://pure.au.dk/portal/da/projects/why-do-they-stay-exploring-the-relationalities-of-teachers-who-st/), som ledes af lektor ved DPU, Helle Plauborg.
Projektet har til formål at skabe nye og proaktive indsigter i, hvorfor - både nyuddannede og erfarne - lærere bliver i grundskolen. Til forskel fra mange eksisterende studier på feltet, der overvejende fokuserer på årsager til lærerfrafald, undersøger projektet fastholdelse gennem en (kritisk) posthuman teoretisk ramme og sigter desuden mod en gentænkning af fastholdelsesbegrebet. I min arbejdspakke og afhandling beskæftiger jeg mig med de erfarne lærere.
I foråret 2025 har jeg sammen med Maria Louise Larsen Hedegaard afholdt en række workshops (inspireret af memory-work og kollektive biografier) for lærere på forskellige grundskoler. Under disse workshops producerede lærerne bl.a. skriftlige biografier, som de gentagne gange diskuterede kollektivt, og delte deres fremtidsdrømme for den danske grundskole. Videre lavede vi gående interviews med lærerne. Dette materiale danner grundlaget for det analytiske arbejde i min arbejdspakke samt i flere af projektets øvrige arbejdspakker.