Nyt AU-forskningscenter skal styrke den digitale borger

Et nyt forskningscenter tager form på Aarhus Universitet. Det interdisciplinære center SHAPE vil sætte fokus på medborgerskab og demokrati i en digital tidsalder.

SHAPE er et nyt forskningscenter på Aarhus Universitet fra 2022. Foto: Lars Kruse.

Forskningen i det nye interdisciplinære center, kaldet SHAPE, skal beskæftige sig med projekter, som på hver sin måde skal belyse borgernes vilkår i det digitale samfund.

SHAPE står for ’Shaping Digital Citizenship’

Ét projekt skal fx gøre os klogere på vores ’digitale dobbeltgængere’ – forstået på den måde, at myndighederne ligger inde med en række data om os, som tegner et billede af, hvem vi er. Men er de data detaljerede nok – eller er de for detaljerede? Og hvad sker der, hvis myndighedernes data ikke er retvisende, så vores digitale tvilling ikke ligner os godt nok?

Et andet projekt skal undersøge forskellige former for digital aktivisme, og hvordan vi sikrer, at demokratiet kan rumme aktivistiske kræfter – og måske endda lade sig inspirere af dem i forbindelse med udvikling af it eller ny lovgivning.

SHAPE bliver realiseret på baggrund af et grønt lys fra bestyrelsen til at afsætte 10 millioner kroner fra universitetets strategiske midler i 2022-2023 til centret. Der er stor vilje til at få centret skudt i gang, understreger rektor Brian Bech Nielsen.

”Digitalisering har nogle helt åbenlyse potentialer, og dem skal vi opdyrke og udnytte. Men samtidig skal vi have blik for, at teknologien gerne skal tjene os som mennesker og som borgere. Ikke omvendt. Den dimension er vigtig at styrke i det danske forskningslandskab”, siger han.

Arts i spidsen for centret

Centret skal ledes af Arts. Derudover vil forskere fra Natural Sciences og Aarhus BSS også tage del i forskningen hos SHAPE. På længere sigt kan forskere fra flere fakulteter komme til, ligesom SHAPE også vil opsøge samarbejde med offentlige myndigheder, civilsamfund og virksomheder.

At Arts står i spidsen, er ikke tilfældigt, understreger rektor Brian Bech Nielsen:

”Arts står stærkt inden for digital humaniora og kommer til at levere vigtig viden om bl.a. medier, medborgerskab og digital brugeradfærd. Samtidig er der nogle oplagte overlap til samfundsvidenskab og naturvidenskab, og derfor glæder det mig, at centret også har kunnet samle en række stærke forskningskompetencer på de områder. SHAPE skal gerne fra starten blive et bredt center, der kombinerer flere faglige perspektiver”.

Mennesker for enden af kablerne

Dekan Johnny Laursen ser også centret som en understregning fra Aarhus Universitets side af, at humaniora har en vigtig rolle at spille i et digitaliseret samfund:

”Der er brug for et stærkt humanistisk bidrag til udvikling af bæredygtig omgang med de digitale teknologier og deres samfundsmæssige konsekvenser, sådan at algoritmerne sættes i borgerens og demokratiets tjeneste og ikke omvendt.”.

SHAPE tager hul på forskningsprojekterne i begyndelsen af 2022. Der er endnu ikke udnævnt en centerleder, men det forventes at komme på plads i første del af 2022 – ligesom man også sigter efter at tilknytte en række juniorforskere.

Yderligere oplysninger: