12 forskere fra AU får Sapere Aude-bevillinger

Forskere fra Aarhus Universitet modtager 12 ud af 41 Sapere Aude-bevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond. Bevillingerne gives til yngre forskere, som har vist forskning i topklasse.

12 forskere får hver en Sapere Aude-bevilling på ca. 6 mio. kr. Foto: Claus Lillevang/Danmarks Frie Forskningsfond

Omtalen er baseret på en pressemeddelelse fra Danmarks Frie Forskningsfond

12 talentfulde forskere på Aarhus Universitet får tilsammen 73,5 mio. kr. til deres forskningsprojekter fra Danmarks Frie Forskningsfond under Sapere Aude: DFF-Forskningsleder-programmet.

Bevillingerne er målrettet yngre forskere, der har præsteret forskning i toppen inden for deres felt, og pengene giver mulighed for at udvikle deres forskningsideer og styrke deres kompetencer som forskningsledere. Målet med Sapere Aude er desuden at fremme karriere og mobilitet mellem forskningsmiljøer, både internationalt og nationalt.

De 12 modtagere på AU er:

Bestyrelsesformand for Danmarks Frie Forskningsfond, Maja Horst, siger i anledning af uddelingerne:

”De allerdygtigste yngre forskere i Danmark er med til at forny den viden, vi har i dag, med deres gode, nybrudsskabende idéer. Derfor er det en helt særlig tid hvert år, når vi offentliggør årets Sapere Aude forskningsledere, fordi vi her ser så mange talentfulde forskere, der kan være med til at sikre dansk forsknings bidrag til at løse samfundets udfordringer i mange år frem”.

Danmarks Frie Forskningsfond uddeler i alt 41 Sapere Aude-bevillinger, og de nye forskningsledere kommer fra alle dele af den videnskabelige verden. Fælles for dem er, at de har været med i et hårdt udskillelsesløb. Fonden modtog 356 ansøgninger. 116 ansøgninger kom fra kvindelige ansøgere, og der blev givet 19 bevillinger til kvinder. Det svarer til en succesrate på 16 procent. For mandlige ansøgere er succesraten ni procent med 240 ansøgninger og 22 bevillinger.

Pressemeddelelse fra Danmarks Frie Forskningsfond