Kommentar fra prorektor Berit Eika og rektor Brian Bech Nielsen: Vi ser frem til dialog med vores nye uddannelses- og forskningsminister

Der ligger allerede nu en række omfattende opgaver og venter hos Danmarks nye uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund. AU’s ledelse håber først og fremmest på, at hun vil inddrage universiteterne reelt i drøftelserne om ændringer af vores uddannelser. Vi vil meget gerne bidrage til at kigge på hele det samlede danske uddannelseslandskab og bidrage med input og forslag, før der træffes endelige og skelsættende beslutninger. Danmark har brug for, at vi er ambitiøse på uddannelsesområdet og gennemfører ændringer på godt oplyst grundlag – og så må vi ikke glemme forskningsambitioner, selv om det ikke på samme måde spiller en fremtrædende rolle i det netop præsenterede regeringsgrundlag.

Regeringsgrundlaget indeholder en række meget vidtrækkende politiske målsætninger på uddannelsesområdet. Den nye regering lægger op til at skære et år af op imod halvdelen af kandidatuddannelserne i lighed med det forslag, som den tidligere regering fremlagde op til valget. Der lægges op til en særdeles voldsom ændring, der i meget høj grad vil reducere kvaliteten af mange kandidatuddannelser. Såfremt forslaget gennemføres vil det medføre et betydeligt kompetencetab for det danske samfund, for private og offentlige arbejdspladser og ikke mindst for kommende studerende. Mange stemmer fra erhvervslivet og andre aftagere, advarer også mod det. Det samme gør studerende og de andre universiteter. Der er til gengæld opbakning til at gå andre veje for at nå regeringens politiske mål om at øge arbejdsudbuddet og ændre balancerne i uddannelsessektoren. Det har vi blandt andet skitseret i et nyligt debatindlæg i Altinget – og de muligheder håber vi stadig, at ministeren vil være åben for at drøfte.

Vi noterer os desuden, at permanentgørelsen af takst-1 forhøjelsen ikke er nævnt i regeringsgrundlaget. Vi opfordrer til, at ministeren hurtigt sikrer dette, så sektoren ikke skal leve med usikkerheden længere.

Dagslys til internationalisering

På positivsiden glæder vi os over, at regeringsgrundlaget lægger op til lempelser på det internationale område med mulighed for flere engelsksprogede erhvervskandidatuddannelser. Derudover konstaterer vi, at antallet af engelsksprogede studiepladser kan løftes inden for afgrænsede områder – dog med den væsentlige tilføjelse, at de samlede omkostninger til SU til internationale studerende ikke øges. Vores umiddelbare vurdering er, at dette kun i meget begrænset omfang giver mulighed for at løse problemet.

Det er netop et stort ønske både hos erhvervslivet og hos os på universiteterne, at vi kan melde os mere ind i konkurrencen om internationale talenter. Andre lande har skruet op for ambitionerne – især efter Brexit – mens Danmark halter bagefter. Det bidrager vi meget gerne til at rette op på – og vi er også klar til en større indsats for at sikre, at flere bliver knyttet til det danske arbejdsmarked, så de bliver her og beriger samfundet på længere sigt.

… og hvad med forskningen?

Mens der som nævnt er vidtrækkende planer på uddannelsesområdet, præsenterer regeringsgrundlaget ikke en overordnet ambition for forskningen. Optimalt set havde regeringsgrundlaget lagt op til en langsigtet national strategi, der gradvist øger investeringerne i forskning, i erkendelse af, at forskningen i betydelig grad bærer kimen til Danmarks udvikling og fremtid.

Et indsatsområde kunne være at justere balancen mellem fri og strategisk forskning. Ministeren har tidligere markeret sig som en varm fortaler for at styrke den frie forskning – og generelt for at give sektoren større frihed. Som sagt, vi indgår meget gerne i en dialog om, hvordan det bedst gøres til gavn for landet.

Der er meget at tage fat på, og vi ser frem til gode, konstruktive drøftelser med vores nye minister.