Novo-støttet fond vil finde de næste life science-succeser på Aarhus Universitet

Aarhus Universitets iværksætterhub for studerende og forskere, The Kitchen, indgår samarbejdsaftale med BioInnovation Institute, der skal styrke universitetets satsning på iværksætteri inden for life science.

Aarhus Universitets iværksættere inden for life science-området har fået en god nyhed at gå på sommerferie med. De kan nemlig se frem til muligheden for et økonomiske rygstød fra BioInnovation Institute (BII), der er sat i verden af Novo Nordisk Fonden for at understøtte forskningsmæssige forretningsidéer til gavn for samfundet.

Efter sommerferien får AU-iværksætterne mulighed for at få fingrene i 16 mikrolegater på 50.000 kr. fra fonden, som over en to-årig periode uddeles til iværksættere inden for life science-områderne therapeutics, health tech og bioindustrials på Aarhus Universitet.

Legaterne gives til forskere og studerende, der er i den tidlige og undersøgende fase af deres innovationsrejse. Modtagerne skal desuden udvise et særligt engagement i at omsætte deres ide til forretning og have et stærkt team.

The Kitchen er tovholder på mikrolegatprogrammet, der bærer titlen ”BII Futures Grant Program”. Her varetages administrationen, og iværksætterhuset vil også stå for udvælgelsen af de egnede legatmodtagere.

Bll har tidligere støttet iværksættere fra universitetet som f.eks. Stipe Therapeutics, der i 2018 blev optaget i BII’s Creation House. Med fondens støtte opnåede virksomheden bl.a. en serie A-investering på 20 mio. euro i 2019.

Det er dog første gang, at BII yder økonomiske støtte til et life science-økosystem og ikke til den enkelte startup.

”Ved Aarhus Universitet og The Kitchen er der et stærkt miljø inden for life science-iværksætteri. Hos BII ser vi det som vores opgave at støtte den videre udvikling af life science-økosystemet og særligt de stærke initiativer, der omsætter idéer og forskning til forretning,” udtaler Senior Business Developer, Tony Cheng-fu Chang fra BII.

Innovationschef i The Kitchen, Jeppe Dørup Olesen, fremhæver, at samarbejdet med fonden ikke kun kommer til at give iværksætterne mulighed for at udvikle deres forretninger. Samarbejdet kan omsættes til værdi i samfundet:

”Vi er ovenud glade for den økonomiske støtte, BII kommer med, og den tillid, de viser os og de dygtige forskere og studerende på Aarhus Universitet inden for life science-område. Jeg ser frem til, vi med dette økonomiske rygstød kan få omsat endnu flere ideer hos vores iværksættere og spæde idéer, som har stort potentiale,” lyder det fra innovationschefen.

Legatprogrammet løber fra d. 1. august 2022 til 31. juli 2024 og uddeler som nævnt 16 legater á 50.000 kr. til lovende life science-iværksættere.

Flere informationer om mikrolegaterne fra BII kan fås ved henvendelse til:

Innovationschef Jeppe Dørup Olesen:
jdo@au.dk
28992095

Forretningsudvikler Terese K. Hybschmann:
tkh@au.dk