Professor Gerth Stølting Brodal modtager Undervisningsprisen 2022

Hans undervisning er på én gang underholdende, humørfyldt og struktureret, og han har tre gange vundet prisen som Årets underviser på Institut for Datalogi. Nu modtager professor Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Undervisningspris 2022.

Professor Gerth Stølting Brodahl, modtager af Undervisningsprisen 2022
"Han er god til at lære fra sig, og han leverer sin viden underholdende og med godt humør". Sådan siger en studerende om modtageren af AU's Undervisningspris 2022, Professor Gerth Stølting Brodahl. Foto: Lars Kruse

Gerth Stølting Brodal forsker i design og analyse af algoritmer og datastrukturer, navnlig i forbindelse massive data-algoritmer – altså at få computere til at skabe overblik over og hente brugbare informationer ud af enorme datamængder.

Hans anden store interesse er at give sine studerende det nødvendige overblik til selv at få computere til at skabe brugbare informationer. Ikke mindst studerende fra helt andre fag.

En stor del af hans studerende kommer nemlig ikke fra hans eget institut. Eller fakultet, for den sags skyld. Mange af dem kommer fra Arts.

Arts?

Ja, for en del kommende gymnasielærere fra Arts har matematik som tilvalg, og matematikstuderende udgør en stor del af målgruppen for Gerth Stølting Brodals kursus ’Introduktion til Programmering med Videnskabelige Anvendelser” – et kursus, han selv har udviklet fra bunden.

”Kommende gymnasielærere er vigtige, for de skal undervise vores børn. De studerende, der har matematik som tilvalg, er typisk mere fagligt udfordrede med tankegangen i kurset end dem, der har matematik som centralt fag, så det er specielt vigtigt for mig at sikre mig deres faglige udbytte. Det gør jeg meget ud af – specielt i studiecaféen, hvor jeg taler med mange. Jeg drives af at have kontakt med studerende, at udfordre dem og se, hvordan de flytter sig fagligt,” fortæller Gerth Stølting Brodal.

Kurset har naturligvis også studerende fra de øvrige institutter på Faculty of Natural Sciences, og Gerth Stølting Brodal engagerer sig i de forskellige deltageres kernefagligheder, så han kan flette opgaver med relevante problemstillinger fra f.eks. kemi og datavidenskab ind i undervisningen.

Verdens "kedeligste" foredrag

Han har tre gange vundet prisen som Årets underviser på Institut for Datalogi og tre gange sejret i studenterforeningen TÅGEKAMMERETs konkurrence ’Verdens Kedeligste Foredrag’ (som trods titlen er ganske morsomt).

Gerth Stølting Brodals popularitet som underviser skyldes også, at hans undervisning på én gang er underholdende og struktureret, så de studerende via læringsplatformen Brightspace fra begyndelsen har overblik over og adgang til alle de ressourcer, de får brug for.

Det er i hvert fald noget af det, som en af hans tidligere studerende fra Institut for Kommunikation og Kultur, Pernille Brams, især roser ham for.

Pernille Brams skal ganske vist ikke være gymnasielærer. Hun læser kognitionsvidenskab med matematik som tilvalg og har allerede foden indenfor hos et stort softwarefirma.

”Gerth var den første lærer til at lægge timeplanen ud, lang tid før semesteret gik i gang. Og med et superstruktureret layout. Forelæsninger, opgaver og alle ressourcer, vi kunne have brug for, var der bare. Allerede fra starten var eksamensopgaver fra tidligere år tilgængelige,” fortæller Pernille Brams.

Og tilføjer, at Gerth Stølting Brodal lagde alle sine forelæsninger online under coronanedlukningen – og er fortsat med det, hvilket gør det meget fleksibelt for de studerende at tage kurset.

”Og så er han bare god til at lære fra sig. Han har en dagsorden, når han kommer ind til forelæsning, og han leverer sin viden underholdende og med godt humør,” siger hun.

Gerth Stølting Brodal har i en årrække været formand for uddannelsesudvalget ved Institut for Datalogi og har været en stærk drivkraft i at forbedre undervisningen og reducere frafaldet blandt instituttets studerende.

Læs også om modtageren af Forskningsformidlingsprisen: Professor Michael Bang Petersen

Professor Gerth Stølting Brodahl, mail: gerth@cs.au.dk, mobil: 5059 5432