Januar 2011

Månedens billede (63)

"Universitets-Samvirket, Aarhus" blev stiftet 14. januar 1921.

Universitets-Samvirket er den organisation, som kæmpede for Århus i 1920'ernes universitetskamp, hvor byen var oppe mod rivaler som Viborg, Kolding og Sønderborg, der også hver især havde lagt billet ind på værdigheden som universitetsbyer.

Mens de tre nævnte jyske byer udelukkende førte sig frem agitatorisk, valgte man i Århus - ud over en meget omfattende og stærk agitation - også at satse på en praktisk dimension, nemlig organisering af en indsamling af kontante midler med henblik på at demonstrere den århusianske offervillighed over for såvel Undervisningsministeriet som over for den kommission, som i 1919 var blevet nedsat af samme ministerium med henblik på at udrede behovet for (og placeringen af) et nyt universitet i Danmark

Dannelsen af Universitets-Samvirket, Aarhus skal samtidig ses på baggrund af, at der underhånden var tilgået de århusianske universitetsforkæmpere antydninger af, at Undervisningsministeriet ikke ville se negativt på et sådant initiativ.

Universitets-Samvirket stod for indsamling af midler til universitetsbygninger frem til 1940'erne, og er stadig involveret i parkkollegierne.

Efter en vedtægtsændring i 2004 har Universitets-Samvirket fået status som repræsentantskab for Aarhus Universitet.

Månedens billede viser for- og bagside af førende universitetsforkæmper i Århus, overlæge, dr.med. Victor Albecks genpart af gavebrev til denne indsamling anno 1921.