Juni 2011

Månedens billede (68)

Månedens billede fra Højspændingshallen stammer fra juni 1951 og er dermed 60 år gammelt.

I årene 1939-41 lod professor Sven Werner, Fysisk Institut, et højspændingsanlæg bygge til acceleration af ioner som protoner eller deuteroner. Her ses han (th) i juni 1951 sammen med amanuensis Knud Maack Bisgård i det til anlægget knyttede laboratorium.

Accelerationen foregår i ionrøret, der er ført ned gennem laboratoriets loft. Ved hjælp af de tre pumper holdes trykket lavt i ionrøret.

På billedet betragter Werner et lille kammer, som Knud Maack Bisgård byggede i forbindelse med besvarelse af en prisopgave året forinden. I kammeret, som blev monteret nederst på ionrøret, anbragtes en såkaldt kerneemulsion. Ved hjælp af den kunne man registrere de partikler, der fremkom ved beskydning af forskellige stoffer med f.eks. protoner. Dette arbejde var en forløber for Knud Maack Bisgårds undersøgelser med betaspektrometre.

Arkiv for Månedens billede