Januar 2012

Månedens billede (75)

Steen R. Christiansen blev i juni 1929 den første filosofikumskandidat fra Universitetsundervisningen i Jylland; det har vi skrevet om ved en tidligere lejlighed (læs her om første filosofikumseksamen).

Universitetshistorisk Udvalg har netop fået overdraget en samling af billedmateriale (fotos og udklip) fra Steen L. Christiansens efterkommere, der tidligere også har doneret hans filosofikumsbevis - universitetets først udstedte.

Blandt nyerhvervelserne fra december 2011 er Steen L Christiansens årskort, som ses herover.

Man bemærker, at fotografiet er opklæbet på en underlig skæv måde, men sådan må det have været allerede fra starten, idet Kort K. Kortsens signatur hen over portrættet jo i hvert fald er ubrudt, som det fremgår.

Kortsen var på det tidspunkt formand for Lærerforsamlingen, mens Torsten Dahl fungerede som dens andensekretær.