Februar 2014

Månedens billede (100)

Medicinske studenter til forelæsning i Kemisk Auditorium i Aarhus Universitets første bygning. Billedet er taget enten i efterårssemestret 1938 eller forårssemestret 1939.

At de studerende på billedet er i deres rusår, ved vi, fordi det blev oplyst, da professor emeritus, dr.med. Aksel Stenderup i 1999 overdrog billedet til Universitetshistorisk Udvalgs samlinger.

På billedet ses Aksel Stenderup selv - se pdf med identificering.

Da der tilsyneladende er tale om en forelæsning i Kemisk Auditorium, kan det antages, at fagets mangeårige professor Hakon Lund befinder sig bag eksperimentbordet (sammen med fotografen!).

Døren til højre førte ind til Studenterrådets daværende kontor. Få år senere fik Studenterrådet kontor i på øverste etage i sydenden af samme bygnings hovedfløj.

Kemi og fysik udgjorde fra 1933 og frem til 1954 en del af Det Lægevidenskabelige Fakultet, og forelæsninger fandt sted i de to fags auditorier. Kemisk Auditorium var lidt mindre end Fysisk Auditorium.

Øvelserne foregik i laboratorier på de to fags institutter.