Juli 2014

Månedens billede (105)

Faktisk var der tre elefanter til stede, men kun to blev bemandet. Enten har elefantdomptøren syntes, at det var synd for den tredje, hvis den skulle blive hjemme, eller også udgjorde de tre simpelthen et hold, som var vant til at agere i samlet flok.

Her knæler elefanterne, så de juridiske kandidater kan stige op.

I øvrigt gik turen ikke den korteste og hurtigste vej fra eksamenslokalet til Kollegium 9, men formede sig som en rundtur i Universitetsparken, hvor også et antal "arabere" indgik i processionen, som i øvrigt tiltrak en del tilskuere.

Det kan ikke siges med sikkerhed, hvor mange gange Universitetsparken har været gæstet af elefanter gennem årene, men i hvert fald var der også elefantbesøg 38 år senere, nemlig i forbindelse med Kapsejlads 2002.

Nybagte juridiske kandidater 18. juni 1964

Da Peter Rosleff (1937-2010) (tv.) og Kjeld Stabell (f. 1940) forlod Juridisk Institut 18. juni 1964 efter deres afsluttende eksamen, ventede der dem en overraskelse af de store. Deres gangfæller på Kollegium 9, 3. gang, havde nemlig overtalt Cirkus Benneweis, der befandt sig i byen på sit årlige besøg, til at stille elefanter til rådighed for den rituelle hjemtransport af de nybagte kandidater. Studerer man området bag elefanten til højre, tyder noget på, at den har anvendt ventetiden til at få besørget et nødvendigt ærinde.

Kandidatprocessioner

Fra 1950'erne - måske endda tidligere - og frem til begyndelsen af 1970'erne forholdt det sig således, at man i Parkkollegierne ofte dyrkede et ritual, som gik ud på, at kollegiekammerater på fantasifuld og spektakulær måde transporterede nyslåede kandidater fra den bygning, hvor de pågældendes afsluttende eksamen havde fundet sted, og hjem til kollegiet, Det kunne være i brandbil, på sæbekassevogn, i ambulance, på hesteryg, i veteranbil, i sygeseng, i barnevogn, på en stige osv. osv. (se link herunder) - og altså også på elefantryg.

Erindringer fra elefantridtet 1964

Vi har i 50-året for begivenheden kontaktet den nu forhenværende advokat Kjeld Stabell, Odense, der fortæller, at domptøren fik elefanterne til at lægge sig ned, så kandidaterne uden større besvær kunne stige op, og at der var meget langt ned, da dyrene havde rejst sig igen - for slet ikke at tale om det tidspunkt, hvor domptøren fik dem til at balancere på bagbenene!

• Mere om processioner ved Aarhus Universitet (billederne forstørres, når man klikker på dem) >

Kjeld Stabell fortæller, at der på Kollegium 9, 3. gang, var tradition for ved festlige lejligheder at iføre sig "arabiske" gevandter, som dog var identiske med gardiner fra kollegieværelserne - således også 18. juni 1964.

Cand.jur. og 50-års jubilar Kjeld Stabell udpeger stedet uden for det ikke længere eksisterende Store Auditorium, hvorfra kandidatprocessionen med elefanter udgik den 18. juni 1964.