Maj 2014

Månedens billede (103)

For 80 år siden - i maj 1934 - blev der fra marskområderne syd for Ringkøbing Fjord indforskrevet en snes får, som fik deres nye hjem på græsset ved Aarhus Universitets første bygning, dvs. i den tidligst anlagte del af Universitetsparken.

Bygningen, som græsset omkransede, var blevet indviet af Chr. X året forinden.

Hensigten var, at fårene skulle afgræsse parkarealet - fungere som græsslåmaskiner, så at sige - men der opstod en række problemer, som medførte, at de ret hurtigt måtte skaffes bort igen.

Som det fremgår af det eksisterende billedmateriale, var fårene ikke tøjrede, og det er endnu ikke opklaret, hvordan man - mens fårene endnu ikke var uønskede - forhindrede dem i at løbe bort fra Universitetsparken.

Om fårene blev sendt retur til Nymindegab, eller om de blev afhændet til slagtehuset, må man formentlig i kommunens arkiv for at få opklaret.