Maj 2015

Månedens billede (115)

Så er det forår og tid at finde cyklerne frem. I dag er det vel de færreste akademiske foreninger ved Aarhus Universitet, der tør binde an med at invitere sine medlemmer på en éndags-cykeltur på hen ved 100 km, men så sarte var man bestemt ikke i 1940'erne.

Her er det de engelskstuderendes klub, som tog turen til Knudsø, hvor der var ophold og sejltur, og tilbage til Aarhus igen via Norsminde Kro – og lidt køligt har det da vist været at dømme efter overfrakkerne.

For 70 år siden var traditionen med, at studenterne gennem hele rusåret bar deres studenterhue, ved at gå i opløsning, mens en anden tradition endnu en kort tid blev holdt i live, nemlig den at man ved fælles optræden i offentligheden - som f.eks. på udflugter - alle bar huen. Det vides ikke, om herren med blød hat er i opposition til denne tradition, eller om det er en af undervisningsassistenterne.

Billedet blev i 1999 overdraget til Universitetshistorisk Udvalg af fhv. gymnasielektor Grethe Drud (1918-2006) og indgår i Billedsærsamling 014.