Marts 2015

Månedens billede (113)

"Studenterkollegium 5 i Universitetsparken i Aarhus fostrede i Gaar sin første Kandidat, Jens Larsen, der blev cand.theol. og hyldet paa det hjerteligste af Kollegiets øvrige Beboere, suppleret med hans Forlovede fra Aabyhøj."

Aarhuus Stiftstidende 4. juni 1948

Eksamen var overstået, og stud.theol. Jens Larsen var blevet cand.theol., da han 3. juni 1948 i kjole og hvidt trådte ud på sin altan i Kollegium 5 for at lade sig hylde af forsamlingen nedenfor.

Dernede stod nemlig studiekammerater og  medkollegianere med flag og i højt humør. Jens Larsen var den første kandidat fra det unge Kollegium 5 (der blev opført i 1943, beslaglagt af den tyske besættelsesmagt samme år, lagt i ruiner 1944 af Royal Air Force og genopbygget efter befrielsen).

Til venstre stud.med. Robert O. Jensen i slåbrok – den typiske beklædning for kollegianere siden Hostrups studenterkomedier om det københavnske studentermiljø i 1840’erne - og i baggrunden stud.med. Knud-Aage Bennike.