Oktober 2015

Månedens billede (120)

Man kan umiddelbart synes, at et gammelt reklamebillede fra en lokal tobaksfabrikant ikke kan have meget at gøre med den aarhusianske universitetshistorie, men her skal man lige lægge mærke til produktnavnet på indersiden af cigarkassen: DOCENT!

Billedet stammer fra omkring 1930, oplyses det, og det er dermed overordentlig sandsynligt, at navnet er inspireret af det unge lærerkorps ved Universitetsundervisningen i Jylland, som indledte sin virksomhed med én professor og fire docenter. I 1930 var der fortsat kun en professor, mens antallet af docenter var steget til syv.

Billedet fandt vi på AarhusWiki, hvor man kan læse om Schmalfelds Tobakskompagni, der i en længere årrække havde til huse på hjørnet af Vestergade og Grønnegade i Aarhus frem til 1971.