November 2019

Månedens billede (168)

Vi har valgt netop denne billet som Månedens billede, ikke blot fordi den i november 2019 runder de 50, men også fordi sammensætningen af optrædende ved den koncertaften, som 1969-billetten gav adgang til, giver et billede af, hvad Aarhus Studenterjazz på det tidspunkt stod for udadtil.

Koncerter i Stakladen

Da Stakladen som en del af Studenternes Hus stod færdig i efteråret 1964, havde de dengang i alt 4.487 studerende og 320 lærere ved Aarhus Universitet ikke blot en stor og arkitektonisk særpræget kantine til deres rådighed fra tidlig morgen til sen aften, men også en ganske udmærket koncertsal, der hurtigt fandt flittig anvendelse.

Fra jazz til beat

I 1960’erne var det ikke mindst jazzkoncerter med et væld af genrens største navne, der afholdtes i Stakladen, men allerede hen mod slutningen af årtiet kølnedes interessen for jazz blandt studenterne og Aarhus Studenterjazz, som stod bag koncerterne, kastede sig derfor også over rockmusikken. Bl.a. arrangerede - eller medarrangerede - foreningen koncerter med Country Joe and The Fish, Procol Harum, Family og the Grateful Dead (alle i Stakladen) samt Jimi Hendrix, the Rolling Stones og the Who (alle i Vejlby-Risskov-Hallen) - for blot at nævne enkelte arrangementer fra de år.

Jazzbeat

Men inden Aarhus Studenterjazz gik over til - noget paradoksalt kunne man hævde - udelukkende at stable rockkoncerter på benene, ser vi altså en slags mellemstation med den nu 50 år gamle billet, for godt nok var alle tre grupper tilpas avancerede og spillede på et højt niveau, men mens de to af dem - Taste og Alrune Rod (henholdsvis en irsk overvejende bluesbaseret powertrio og en dansk psykedelisk orienteret kvartet) - udfoldede sig inden for rockens brede rammer - eller beatmusikkens, som det hed dengang - så var det karakteristisk for den engelske gruppe Colosseum, at den fusionerede genrerne og skabte en original og højenergisk udgave af genren jazzbeat og vel at mærke gjorde dette som kvintet plus vokalist (i modsætning til de samtidige amerikanske jazzrockgrupper Blood, Sweat and Tears og Chicago, der hver især gjorde brug af et større antal blæsere).

Bent J.

Entusiasmen for beatmusikken var imidlertid ret begrænset hos Bent J. Jensen, der i 1964 havde været primus motor i oprettelsen af Aarhus Studenterjazz, og på et ikke nærmere fastslået tidspunkt enten i slutningen af 1972 eller i løbet af 1973 var det slut med foreningens virke. Herefter var det andre, der arrangerede jazz- og rockkoncerter i Stakladen, og Bent J. Jensen oprettede et jazz-reservat i jazzværtshuset Bent J på Nørreallé.

Billetgalleri/Stakladen