December 2008

Månedens billede (39)

Studenternes Juletræssalg 16. december 1958. (Foto Ib Rahbek-Clausen).

Stud.jur. Troels Bidstrup fremviser for professor Orla Strange Petersen et af de træer, som kunne købes hos Studenternes Juletræssalg i buearkaden foran Aarhus Universitets hovedbygning.

50 år senere fortæller advokat, cand.jur. Troels Bidstrup, at der ikke - som man ellers let kunne tro - var tale om en situation arrangeret til ære for fotografen. For professorerne købte faktisk deres træer hos Studenternes Juletræssalg.

Studenternes Juletræssalg var ikke helt det idealistiske foretagende, som mange folk troede, oplyser Troels Bidstrup. Han havde selv ansvaret for juletræssalget gennem en række år efter at have arvet det fra en foretagsom stud.oecon., som havde hvervet et antal yngre studerende til formedelst en beskeden hyre at stå på gaden iført studenterhue og sælge træerne.

Et år leverede Studenternes Juletræssalg samtlige de træer, som Kommunehospitalet og Amtssygehuset havde brug for. Studenternes Juletræssalg havde flere udsalgssteder; der var stande ved universitetet og på Trøjborg og Langenæs.

"Det var en god forretning", fortæller Troels Bidstrup, og "sammen med de øvrige småjobs, som jeg havde under min studietid, kunne de finansiere mine studier".

Et enkelt år var der kun fire træer med brækkede toppe tilbage, da Studenternes Juletræssalg lukkede lillejuleaftensdag klokken 18, men dagen efter - juleaftensdag - var der om morgenen på det nærmeste slagsmål om at få fat i et af disse fire træer, fordi der på det tidspunkt var udsolgt alle andre steder i byen. Et andet år måtte der derimod køres op mod 100 usolgte træer på lossepladsen.

Kunderne kom alle steder fra, og en del valgte utvivlsomt at købe deres juletræ netop hos Studenternes Juletræssalg for at støtte, hvad de troede var et godt formål.

Det vides med sikkerhed, at Studenternes Juletræssalg eksisterede 1958-1964, men hvor længe fænomenet havde eksisteret forinden og eksisterede derefter har vi endnu til gode at få opklaret.

I Torben Kisbyes erindringsbog Almas børn (1988) antydes det, at ideen til oprettelsen af Studenternes Juletræssalg kan være kommet fra København.