Juli 2008

Månedens billede (34)

Dr.phil. Jens Kruuse (1908-1978) var i 1939 blevet ansat i den nyoprettede docentstilling i sammenlignende litteratur og kom hurtigt med i forenings- og selskabslivet omkring Aarhus Universitet. (Hverken tegneren eller forfatteren af hyldestdigtet har kunnet identificeres).

Man tilskriver Jens Kruuse æren for som ledende senior i sæsonen 1940/1941 at have bragt Studenterforeningen på fode efter et par år præget af krise og vigende tilslutning.

I nederste linje af hyldestdigtet på forsiden af det viste nummer af Den jydske Akademiker nævnes "en fuga af Bach". Der er ikke primært - som man naturligvis umiddelbart skal tro - tale om komponisten Johann Sebastian Bach, men derimod om professor, dr.phil. Heinrich Bach.

21. juli 2008 er det 80 år siden, Studenterforeningen i Aarhus blev grundlagt.