November 2008

Månedens billede (38)

Dette udklip fra 13. september 1929 stammer fra Vordingborg Dagblad. Vi præsenterer det med venlig tilladelse fra Sjællandske Dagblade. (Udklippet tilhører Universitetshistorisk Udvalg ved Aarhus Universitet).

Af billedet herover kunne man måske få det indtryk, at der i 1929 var et flertal af kvindelige studerende ved Universitetsundervisningen i Jylland, men sådan forholdt det sig nu ikke. Der var tværtimod i alt 89 mandlige og 29 kvindelige studerende indskrevet i efteråret 1929.

Det ser ud til, at der er tale om lidt forskellige studenterhuemodeller, idet kvindernes puld synes mere rummelig end hos den mandlige student. Forklaringen finder vi i Den Store Danske Encyklopædi , som oplyser, at kvindelige studenter frem til 1930'erne fortsat anvendte dén storpuldede model, som mandlige studenter ophørte med at bruge omkring 1880.

Vordingborg Dagblad fortæller i billedteksten, at Universitetsundervisningen nu har indledt "sit andet Semester", og det er da også korrekt, at man i efteråret 1929 indledte nævnte års andet semester, men alt i alt var det nu ellers sit tredje semester, institutionen indledte, idet den var oprettet i efteråret 1928.