Juni 2012

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (83)

Juni 2012 (1): Månedens billede: Statsbiblioteket 110 år

Den 17. juni 1902 - altså for 110 år siden - blev Statsbiblioteket indviet. Bag de fornemme bygningsmæssige rammer stod arkitekten Hack Kampmann. Statsbibliotekets placering var stærkt medvirkende til, at Aarhus blev universitetsby.

Juni 2012 (2): Bygningshistorisk udstillingsmateriale anno 1949

Efter ombygning af afsnit af Bygning 1431 er en udstilling af plancher vedr. Aarhus Universitets bygningshistorie tilgået Universitetshistorisk Udvalg. De ældste dele af materialet var med på en stor udstilling i København i 1949.

Juni 2012 (3): 60 år siden sociologen Theodor Geiger døde

Sociologen Theodor Geiger, der havde været ansat ved Aarhus Universitet siden 1938, afgik ved døden 16. juni 1952, dvs. for 60 år siden. Hans internationale ry er ikke blegnet siden, og hans værker genudgives og udforskes stadig. Geiger var en af idémændene bag Statskundskab, som blev etableret senere i årtiet.

Juni 2012 (4): Italiensk arkitekt på studiebesøg

I forbindelse med sit ph.d.-projekt om nordisk modernisme inden for arkitekturen har Marialuisa Dus fra Facoltà di Architettura ved Università IUAV di Venezia aflagt studiebesøg hos Universitetshistorisk Udvalg.

Juni 2012 (5): Nyerhvervet dias-skab fra 1960'erne

Den universitetshistoriske samling er blevet beriget med et diapositiv-magasin m. indbygget elektrisk belysning. Genstanden har været anvendt i mere end fire årtier ved faget Kunsthistorie.

Juni 2012 (6): Leitz Reprovit anno 1955 fra Kunsthistorie

En Leitz Reprovit til affotogafering af billedmateriale mv. er blevet overdraget til Universitetshistorisk Udvalg. Også det tilhørende Leica-kamera samt lamperne. der hører til apparatet, vil blive overdraget på et senere tidspunkt. Reprovitten blev i midten af 1950'erne anskaffet til brug ved det nye fag Kunsthistorie.