Marts 2014

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (104)

Marts 2014 (1): Månedens billede: Forskning i tobak for 60 år siden

Allerede for 60 år siden forskede man ved Aarhus Universitet i tobaksrøgens egenskaber. Det foregik på Kemisk Institut, hvor cand.pharm. Jørgen Lam var foregangsmand inden for området. Han var blevet ansat i 1952 som videnskabelig assistent.

Marts 2014 (2): Nyerhvervede arkivalier fra Antropologi

I forbindelse med rydning af arkivrum på Moesgård forud for ombygninger i de tidligere avlsbygninger er der tilgået de universitetshistoriske samlinger en mængde historisk materiale vedrørende faget antropologi.

Marts 2014 (3): Ny webudstilling om AU-møbler gennem tiderne

På baggrund af arkivmæssig eftersøgning i anden sammenhæng af materiale vedr. universitetets møbler kan AU Universitetshistorie nu præsentere dele af de fremfundne dokumenter og billeder i en ny webudstilling, der udgør en odyssé gennem universitetets møbelhistorie fra 1933 til 1970'erne.

Marts 2014 (4): Første kvindelige professor ansat for 60 år siden

Da Else Kai Sass (1912-1987) den 1. marts 1954 blev ansat som professor i det nyoprettede fag kunsthistorie, blev hun samtidig Aarhus Universitets første kvindelige professor samt landets første kvindelige professor i kunsthistorie - og i øvrigt den kun tredje kvindelige professor i Danmark.

Marts 2014 (5): Stole fra 1933 indgået i samlingerne

I forbindelse med oprydning i kølvandet på Det Teologiske Fakultets nedlæggelse opdukkede et par stole af en type, hvoraf der anskaffedes en mængde til brug i Aarhus Universitets første bygning, der blev taget i brug i efteråret 1933. De to stole er nu indgået i AU Universitetshistories samlinger.

Marts 2014 (6): Nyerhvervede papirer fra Teologi 1939-1946

En samling af papirer vedr. teologiundervisningen forud for og umiddelbart efter oprettelsen af Det Teologiske Fakultet er tilgået AU Universitetshistories samlinger. Papirerne stammer fra seminarielærer Svend Mogensen, der fungerede som undervisningsassistent i kirkehistorie 1939-1946.