Januar 2015

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (114)

Januar 2015 (1): Månedens billede: Albert Olsen ansat 1. januar 1930

For 85 år siden - 1. januar 1930 - påbegyndtes en egentlig historieundervisning i Aarhus, da Albert Olsen blev ansat som docent i historie ved Universitetsundervisningen i Jylland. Ganske vist havde der været undervisning i historie også året forinden, men det var foregået på den måde, at professor Erik Arup, Københavns Universitet, var rejst herover en gang imellem og havde doceret.

Januar 2015 (2): Webudstilling: Politi på Aarhus Universitet 1971

På baggrund af, at politiet ultimo 2014 blev tilkaldt for at ophæve en besættelse af en del af universitetets centrale administration - herunder den øverste ledelse - er der udarbejdet en mindre webudstilling om de politiaktioner, som fandt sted i og ved samme bygning anno 1971.

Januar 2015 (3): Omfattende billedsamling modtaget

Povl Lind-Petersen fungerede som fotograf for Aarhus Universitet 1975-1992. Han har nu doneret sin samling af negativer (5.-7.000 stk.) til AU Universitetshistorie sammen med retten til at anvende materialet. Portrættet herover af professor, dr.med. Knud Lundbæk, hvis indsats i diabetsforskningen er internationalt anerkendt, tog han i 1977.

Januar 2015 (4): Billeder fra Tandlægeshøjskolens historie

Fra Flemming Moss Hansen, mangeårig videnskabelig medarbejder ved Århus Tandlægehøjskole (Tandlægeskolen) er modtaget en opdateret samling af billedmateriale i form af en powerpoint-præsenation. Billedet herover stammer fra institutionens første julefrokost, som blev afholdt i 1961.

Januar 2015 (5): Boulevard opkaldt efter kendt Aarhus-læge

1. januar 2015 omdøbes den del af Brendstrupgårdsvej, som fører til Skejby Sygehus, til Palle Juul-Jensens Boulevard (se video). Boulevarden bliver en ringvej om Det Nye Universitetshospital i Skejby. Palle Juul-Jensen fungerede 1971-1988 som dekan for Det Lægevidenskabelige Fakultet, hvorefter han var medicinaldirektør frem til 1995. Portrættet fra 1975 er taget af Povl Lind-Petersen.

Januar 2015 (6): Sangbog fra rusgilde i ASS anno 1939

En nydelig lille sangbog fremstillet i anledning af Aarhus Studenter-Sangeres rusgilde anno 1939 er blevet overdraget til den universitetshistoriske samling. Den har tilhørt Heinrich Bach, der var professor i germansk filologi ved AU 1938-1975, og er doneret af dennes søn, Niels Bach.