April 2017

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (141)

Månedens billede: "Snart synger asfalten [...]"

I en bevaret gangprotokol fra ”Køkkenmøddingen” (Kollegium 2, Gang 1) finder vi under overskriften ”Foråret er fortsat over os” et par fotos af studenter, der i foråret 1965 er ved at gøre deres biler klar, samt med tyk rød tusch denne lyriske klamamse: ”Foråret er ikke bare nyudsprungne bøgetræer, anemoner i skovbunden, fløjtende solsorte og glad musiceren af drosler. Foråret er også bilernes tid. Nu skal karosserne pudses og poleres, motorerne trimmes ..."

Kort K. Kortsen, første AU-professor, blev født for 135 år siden

Når man læser om Aarhus Universitets spæde begyndelse i september 1928 under navnet "Universitetsundervisningen i Jylland", hedder det ofte, at man lagde ud med én professor og fire docenter samt 64 studenter. Professoren var Kort K. Kortsen, og han var kommet til verden 21. april 1882 i en husmandsfamilie på Mors, blev læreruddannet, student, mag.art., dr.phil. og lektor i dansk i Reykjavik  Men hvorfor var det nu, at det lige blev ham, der fik den første professorstilling?

The Grateful Dead i Stakladen for 45 år siden

16. april er der gået 45 år, siden det legendariske amerikanske vestkystband The Grateful Dead som led i en omfattende Europa-turné gav en forrygende koncert på Stakladens lille scene. I 2011 blev musikken fra hele Europaturneen udsendt i et gigantisk bokssæt bestående af 73 cd'er og to bøger. De enkelte koncerter udkom også hver for sig. Universitetshistorikeren blev i sin tid bedt om at skrive liner notes til det 3-dobbelte cd-sæt fra Stakladekoncerten.

Et kig ind i de nye supplerende arkivlokaler på Trøjborgvej

Som vi nævnte i sidste nummer, har vi nu fået stillet nye arkivlokaler til rådighed som erstatning for de lokaler i Helsingforsgade, som skal fraflyttes. De nye lokaler har vi nu beset og målt op, og vi har udarbejdet minutiøse planer for deres kommende indretning. Da de rummer et større antal kvadratmeter end de lokaler, som skal fraflyttes - og desuden er såvel lysere som 'venligere' og ligger som en sammenhængende suite - ser vi frem til at tage dem i brug.

Sørgerandet side i gangprotokol fra Kollegium 5,1 i april 1947

I efteråret 1947, et halvt år efter at Christian X var afgået ved døden, hvilket var sket den 20. april, bragte Aarhus Universitet i sin årsberetning et særligt mindeord, men kongen var også blevet mindet andre steder på universitetet. I hvert fald har vi i gangprotokollen for Kollegium 5, gang 1, fundet en hel side helliget det kongelige dødsfald, men hvilken stemning, det egentlig udtrykker, får stå hen i det uvisse ...

Studiegæst udforsker hvordan AU har mødt kvinder og omvendt

Professor mso, dr.phil. Ning de Coninck-Smith fra DPU har aflagt to studiebesøg, der hver har strakt sig over tre dage i henholdsvis februar og marts, og hvorunder hun på baggrund af en 'transmetodologisk' tilgangsvinkel har studeret de dele af de universitetshistoriske samlinger, som kan medvirke til at belyse, hvordan Aarhus Universitet gennem tiderne har mødt kvinder, og hvordan kvinder har mødt universitetet.

NFU PLUS

• Som Throwback Thursday-billede til 2. marts 2017 en optagelse af den første kvindelige mag.scient., der på dagen for sin afsluttende eksamen i 1962 afhentes af sine gangfæller på Kollegium 7 - se TBT fra 2. marts 2017 >
  • I anledning af forårets komme valgte vi fra samlingen af kollegiearkiver som Throwback Thursday til 16. marts 2017 et billede fra foråret 1965, hvor studenter er i gang med at forårsklargøre deres køretøj. Billedet er identisk med Månedens billede i indeværende måned - se TBT fra 16. marts 2017 >
  • Som Throwback Thursday-billede til torsdag den 30. marts valgte vi et foto af en pyjamasklædt stud.oecon., der i efteråret 1942 til ære for fotografen står i sit kollegieværelse og fjoller med sit sengetøj - se TBT fra 30. marts 2017 >