April 2018

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (153)

Månedens billede: Når studentens vasketøj skulle sendes hjem til mor

Sandelig om ikke vi nu er nået til nummer 150 af "Månedens billede". Sandt at sige har den tanke luret gennem årene, at vi jo kunne 'vende bøtten' og begynde forfra, for hvem ville lægge mærke til det? Men nej, det gør vi selvfølgelig ikke. Derimod kan Månedens billede denne gang passende skille sig ud fra flertallet af rubrikkens billeder ved at udgøres af en annonce anno 1950 - en annonce, der har at gøre med studenternes vasketøjssituation på den tid.

Se hele Månedens billede og læs om studenternes vasketøj i 50'erne >

Dele af Johannes Fossgreens fotoarkiv er modtaget

Blandt de studenter, der boede i studenterkollegierne i Universitetsparken for små 70 år siden, har der næppe været mange, der ikke vidste, hvem Johannes Fossgreen (1927-2010) var. Han var stud.med. og en af de (alt for) få, der tog billeder ustandselig, og han påtog sig også fotoopgaver for medstuderende. Skulle man have taget et par billeder, gik man altid til Fossgreen, har den forhenværende kollegianer, professor, dr.jur. Stig Jørgensen (1927-2015) på et tidspunkt fortalt os.

Læs mere om samlingen og se smagsprøver >

AU runder 90 i 2018: Første video i AU 90-jubilæumsserie

Aarhus  Universitet runder de første 90 år  til september. Indtil da vil der blive produceret og præsenteret en række videoer, hver centreret om en enkelt person i et enkelt årti. Det er indtil videre fortrinsvis AU Universitetshistorie, der har leveret idéer og materiale til serien, der produceres af forskellige. Den første - om 1920'erne og den første filosofikumskandidat - er produceret af Aarhus Universitets SoMe-redaktion.

Se videoen om 1920'erne og den første filosofikumskandidat >

Nyerhvervelse: HUMrådets arkiv fra årene 1985 til 2011

Fra ARTSrådet er modtaget HUMråds-materiale vedr. alt fra løn til OECD-samarbejde. Langt størstedelen stammer fra HUMrådet, men der er også materiale, som ligger mere i regi af Studenterrådet og Danske Studerende Fællesråd. Omfanget er lidt mere end tre flyttekasser. Herover ses ARTSrådets materialeoverdragende formand stud.mag. Ditte Marie Thomsen den 6. marts 2018.

Mere om materialet >

Universitetshistorisk mindeord over billedkunstneren Niels Winkel

Da universitetshistorikeren opfordrede AU's Newsroom-redaktion til at få 'en eller anden' til at skrive lidt om nylig afdøde billedkunstner Niels Winkel - af hvis talent Aarhus Universitet har nydt godt i flere omgange og stadig gør det, naturligvis - var det bestemt ikke med den bagtanke, at han selv skulle ende med at blive pålagt opgaven. Men sådan kom det ikke desto mindre til at gå.

Se billeder, hør kunstneren og læs mindeordet >

Studiebesøg mhp. konstruktion af organisationsdiagrammer

Som grundlag for sit arbejde med forberedelse af aflevering af papirarkivalier fra perioden 1992-1998 til Rigsarkivet ønskede projektmedarbejder ved AU Library Anne Pedersen at konstruere organisationsdiagrammer vedr. Det Humanistiske Fakultet og Det Teologiske Fakultet og aflagde i den anledning et studiebesøg den 21. februar 2018.

Mere om studiebesøget >

NFU PLUS

TBT'er i forgangne måned

• Den 8. marts 2018 præsenterede AU Universitetshistorie som Throwback Thursday (TBT) på Facebook et foto af den tilfrosne sø i Universitetsparken anno 1964 - se TBT fra den 8. marts 2018 >