Juni 2018

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (155)

Månedens billede: Luftning af tæpper, dyner og jakkesæt

Når sommeren nærmer sig, er det tid at slå dørene op og få tæpper, dyner, overfrakker og alle de mørke jakkesæt hængt ud til luftning, og sådan var det også i Universitetsparken på Kollegium 6 i begyndelsen af 1950'erne. Dengang var der 1400 mandlige studerende ved universitetet og 340 kvindelige, og der var 56 professorer til at undervise dem foruden ca. 90 andre undervisere.

Ny universitetshistorisk video om lrs. Carl Holst-Knudsen

Næsten hvert år siden stiftelsen i 1956 af "Rigmor og Carl Holst-Knudsens Videnskabspris" har prisen været uddelt - og siden 2000 hvert år - men hvem var manden, der lægger navn til den fornemme pris? Det får man et koncentreret svar på i den nye video, som AU Universitetshistorie har leveret såvel udkast som billedmateriale til, og som er produceret af videoenheden i Events og Kommunikationsstøtte.

Nobelpristageren Jens Chr. Skou er død, 99 år

Jens Chr. Skou kastede glans over sin arbejdsplads siden 1947, da han 50 år senere som den første forsker ved Aarhus Universitet nogensinde modtog Nobelprisen. Skou opnåede den sjældne hæder at modtage Nobelprisen i kemi for sin opdagelse af natrium-kalium-pumpen og fik prisen overrakt af den svenske konge ved en storslået højtidelighed i Stockholm 10.12.1997. Jens Chr. Skou døde den 20. maj 2018, 99 år (Læs AU's nekrolog).

Studier i Victor Albecks og Carl Holst-Knudsens arkiver

Med henblik på at forfølge sine studier i Aarhus Universitets historie og i forbindelse med mulig deltagelse i international konference i 2019 om det moderne universitets historie aflagde dr.phil. Ning de Coninck-Smith endnu en gang et 2-dages studiebesøg, hvor ikke mindst papirer efterladt af universitetspionererne Victor Albeck og C. Holst-Knudsen ud fra forskellige synsvinkler var genstand for interessen.

Endnu en af vore informanter, Alvar Nelson, er afgået ved døden, 98 år

Alvar Nelson, professor emeritus i strafferet ved Uppsala Universitet, er død, 98 år. Det skete 18. januar, men først nu har vi fået kendskab til dødsfaldet. Alvar Nelson blev jur.cand. i 1941 og jur.dr. i 1950  I 1952 ansattes han som professor i retsvidenskab ved Aarhus Universitet, og grunden til, at vi mindes ham på dette sted er, at han flere gange har stillet sig til rådighed med oplysninger af universitetshistorisk værdi.

danmarkshistorien.dk aflagde studiebesøg mhp. "1968"

Redaktør Anne Sørensen, danmarkshistorien.dk, aflagde studiebesøg i de universitetshistoriske samlinger for at orientere sig om forekomsten af materiale, der kunne vise sig relevant i forhold til eventuel sektion på danmarkshistorien.dk om studenteroprørsåret 1968, og hvad der fulgte i kølvandet på dette. Som ofte før var det Mihail Larsens og Viggo Jonasens arkiver vedr. Studenterfronten, der blev fundet frem.

NFU PLUS

• 3. maj 2018 præsenterede AU Universitetshistorie som Throwback Thursday (TBT) på Facebook som led i opvarmningen til Kapsejladsen dagen efter et billede af en anden form for sejlads i Universitetsparken ved en storslået fest i 1953 - se TBT fra 3. maj 2018 >
  • 17. maj 2018 præsenterede AU Universitetshistorie som Throwback Thursday (TBT) på Facebook et billede fra en demonstration på Aarhus Universitet i oprørsåret 1968 - se TBT fra 17. maj 2018 >

Arkiv for Nyt fra Universitetshistorien >     Udvalgte mærkedage 2018 >    Ønsker du at abonnere på NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN? Skriv til pl@au.dk >