September 2018

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (158)

Månedens billede: AU 90: Indvielsen af Universitetsundervisningen

11. september 1928 blev Universitetsundervisningen i Jylland indviet. Lærerstillingerne var blevet slået op i Statstidende kort tid forinden, og institutionen havde lejet lokaler i Aarhus tekniske Skole. Det var også der, indvielseshøjtideligheden fandt sted. Tidligere på dagen havde man indviet Marselisborg Studentergaard - en ombygget øjenklinik, som Universitets-Samvirket havde købt og ombygget til kollegium for 27 mandlige udenbys studerende.

AU runder 90 i 2018: Nu foreligger video nr. 6 i AU 90-serien

Jørgen Dich havde gennem mange år været blandt de ledende embedsmænd under opbygningen af velfærdsstaten frem til 1950'erne. Fra 1950 til 1972 var han ansat som professor i nationaløkonomi ved Aarhus Universitet, men det var først året efter sin afgang fra denne stilling i 1972, at han udsendte sit provokerende værk med titlen Den herskende klasse. Videoen om Jørgen Dich og 1970'erne er produceret af videoenheden i Events og Kommunikationsstøtte.

Læs Victor Albecks tale ved indvielsen af UiJ for 90 år siden

I anledning af Aarhus Universitets 90-års jubilæum har vi i den universitetshistoriske samling hentet originalmanuskriptet til overlæge, dr. med. Victor Albecks tale ved indvielsen af Universitetsundervisningen i Jylland (UiJ), der fandt sted 11. september 1928. Victor Albeck var formand for såvel Universitets-Samvirket (den organisation, som i samarbejde med kommunen organiserede oprettelsen af universitetet) som for bestyrelsen af UiJ.

AU runder 90 i 2018: Nu foreligger video nr. 7 i AU 90-serien

Kronprins Frederik i 2008: ”Mine forældre anbefalede, at jeg skulle tage to semestre. Jeg kombinerede det så med at følge nogle juraforelæsninger, der handlede om statsretten, grundloven og forfatningsretten. Jeg læste også politologi – Platon, marxisme og liberalisme. Jeg fandt hurtigt ud af, at det ville give mere mening for mig at følge mere end bare to semestre. Allerede omkring juletid på mit første studieår besluttede jeg mig for at gøre studiet færdigt". Kronprinsen blev cand.scient.pol. i 1995.

AU runder 90 i 2018: Nu foreligger video nr. 8 i AU 90-serien

Det var i 1956, at lektor ved Det Fysiologiske Institut ved Aarhus Universitet, dr.med. Jens Chr. Skou gennem studier i krabbers nerveceller påviste eksistensen af ionpumpen, den såkaldte natrium-kalium-pumpe, der findes i næsten alle dyriske celler og danner grundlag for disses funktion. Det var for denne grundlæggende opdagelse, at Jens Chr. Skou i 1997 som den første ved Aarhus Universitet modtog Nobelprisen i kemi. En video om Jens Chr. Skou foreligger nu og er produceret af AU's SoMe-redaktion.

AU runder 90 i 2018: Nu foreligger video nr. 9 i AU 90-serien

Lene Vestergaard Hau blev cand.scient. i fysik i 1986, og i 1991 tog hun en ph.d.-grad fra Aarhus Universitet, inden turen gik til Rowland Institute for Science og Harvard University. Hun blev oprindelig inspireret af de fremtrædende teoretiske Aarhus-fysikere Jens Lindhard og Jens Ulrik Andersen, og gennem sin eksperimentelle forskning lykkedes det umulige for hende, nemlig at standse lyset. Lene Vestergaard Hau blev udnævnt til æresalumne ved AU i 2011 efter i 2010 at være blevet kåret som "Årets Verdensdansker".

NFU PLUS

Studentikositet

Mon ikke hosstående uddrag af Kollegium 5,2's køkkenprotokol (begyndelsen af 1960'erne) meget godt kan repræsentere den studentikositet, som til morskab for i hvert fald den skrivende selv - og måske også til en vis grad for de involverede gangfæller - har præget meget af indholdet i AU-kollegiernes protokoller, lige siden de første kollegianere for 90 år siden - nemlig i september 1928 - flyttede ind på Marselisborg Studentergaard?

På sidstnævnte kollegium førte beboerne i begyndelsen af 1930'erne en slags protokol, som - formentlig i overensstemmelse med indholdet - bar titlen Blæksvinet. Denne er desværre er ikke bevaret.

Arkiv for Nyt fra Universitetshistorien >     Udvalgte mærkedage 2018 >    Ønsker du at abonnere på NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN? Skriv til pl@au.dk