Januar 2019

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (162)

Månedens billede: Ved Victor Albecks grav for 50 år siden

Den 9. januar i år er der gået 150 år, siden universitetsforkæmperen Victor Albeck blev født. Victor Albeck (1869-1933) var kommet til Aarhus i 1910 som leder af den nyåbnede institution Fødselsanstalten i Jylland, og han var derefter hurtigt kommet til at stå i spidsen for den allerede dengang ulmende bevægelse, som ønskede, at Aarhus skulle være universitetsby. Månedens billede er 50 år gammelt, idet det er taget i 1969 i anledning af 100-års dagen for Albecks fødsel.

Aarhus Universitets "fader" runder de første 150 år den 9. januar

Hvis man jævnlig færdes på AU Universitetshistories hjemmeside, kender man måske en række fotos af Victor Albeck - som yngre, moden og ældre - så i anledning af, at det 9. januar er 150 år siden, han blev født, viser vi et billede af ham som barn. På det pågældende foto er han ca. 11 år gammel, og det er det ældste, vi har af ham i den universitetshistoriske samling. Billedet herover er et udsnit af et fotografi, der blev taget af af ham og hans søskende hos fotograf Newland o. 1880.

Erindringsinterview om 20 år med University International Club

Det var Gitte Haahr-Andersen, som i 1998 tog initiativ til oprettelsen af ”International Spouses Group”, der i dag kendes som ”University International Club”. Uanset navnet har initiativet under Haahr-Andersens ledelse gennem 20 år haft til formål at skabe et netværk for udenlandske medarbejdere og deres familier - en form for personalepleje i klubformatets rammer. Vi har haft besøg af Gitte Haahr-Andersen, der 20. november gav erindringsinterview om projektet.

Tiltrædelsesforelæsning om ny-fortolkning af universitetshistorien

Den 23. november 2018 afholdt dr.phil. Ning de Coninck-Smith sin tiltrædelsesforelæsning som professor i uddannelseshistorie. Emnet var "Universitetshistorien nyfortolket: mennesker, møder og universitet 1910-1960". Store dele af det materiale, der lå til grund for tiltrædelsesforelæsningen, er indsamlet af AU Universitetshistorie, som har stillet det til rådig ved den række af studiebesøg, som Ning de Coninck-Smith har aflagt i 2017 og 2018.

Oldebarn af AU's første professor i nationaløkonomi på studiebesøg

Sune Agersnap, der for nylig er ankommet fra København til Aarhus Universitet som ny ph.d.-studerende ved Institut for Bioscience (sektionen for Genetik, økologi og evolution), aflagde 27. november 2018 et studiebesøg med henblik på via fotos og arkivalier at udrede og sondere sine familiemæssige rødder på Aarhus Universitet, idet han agter eventuelt at inddrage elementer af familiehistorien i en snarlig selvpræsentation i institutsektionen.

Udvalgte dele af det fhv. journalkontors bibliotek bevaret

Som følge af AU HR's behov for til andet formål at anvende det kælderlokale på Jens Baggesens Vej, hvori det fhv. journalkontors bibliotek gennem en årrække har været opstillet, er dette nu nedlagt. Inden opløsningen af biblioteket fik universitetshistorikeren dog lejlighed til at udtage visse dele, som han skønnede det rimeligt at lade overføre til den universitetshistoriske samling, heriblandt den indbundne udgave af universitetsbladet Information & debat.

NFU PLUS

I sin artikel om Bruuns Bro (dvs. Bruunsbro) oplyser AarhusWiki følgende om Restaurant Rico:

"I 1941 åbnede ”Restaurant Rico” i udstillingshallen på første sal af to-etagers bygningen midt på Bruuns Bro. I begyndelsen som cafe og afholdsrestaurant, men efter en brand i 1949 indrettede ejer Johannes Lassen en ”mere storstadsmæssigt indrettet” danserestaurant med ”stilfuld indirekte belysning”. De næste årtier blev Rico et populært sted at gå i byen med live musik af tidens populære orkestre. Her begyndte blandt andre Flemming ”Bamse” Jørgensens karriere som forsanger i et pigtrådsband i slutningen af 1960’erne. Rico blev til et pizzeria i 1974, men i 1979 blev lokalerne indtaget af ”nostalgidiskoteket” Locomotion."

Arkiv for Nyt fra Universitetshistorien >     Udvalgte mærkedage 2019 >    Ønsker du at abonnere på NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN? Skriv til pl@au.dk