August 2006

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (14)

August 2006: Månedens billede

Klik her eller på billedet og se stor udgave af månedens billede af medicinstuderende ved kemiske øvelser engang i sidste halvdel af 1930'erne

August 2006: Universitetshistorisk foredrag for 250 udenlandske studerende

Universitetshistorisk Udvalgs sekretær afholdt 3. august et foredrag om Aarhus Universitets historie for 250 udenlandske studerende og gæsteforskere. Foredraget, der indgik som led i Denmark Today  (under Destination Denmark 2006) fandt sted i Auditorium 1, Søauditorierne.

Repræsentanter for den internationale tilhørerskare umiddelbart efter foredraget. Se flere fotos fra samme dag. (Foto Universitetshistorisk Udvalg 3. august 2006).

August 2006: Studenterrådet forbereder jubilæumspublikation

I 2007 er det 75 år siden, at "Studenterraadet ved Aarhus Universitet" blev oprettet. Det ønsker Studenterrådet at fejre med en jubilæumspublikation. Her ses stud.theol. Freja Boe-Hansen og stud.scient. Lars Therkelsen fra Studenterrådet på studiebesøg i Universitetshistorisk Udvalgs arkiv, hvor de fik forevist relevante kilder til emnet. (Foto Universitetshistorisk Udvalg 14. august 2006).

August 2006: Bidrag til Festuge-udstilling på Trøjborg

Universitetshistorisk Udvalg bidrager til den udstilling, som i Århus Festuge 2006 kan ses i Johannesgården på Trøjborg. Bidraget består af (1) tre store universitetshistoriske plancher, som oprindelig blev fremstillet i anledning af Aarhus Universitets 75-års-jubilæum i 2003 og med særlig henblik på opstilling på Sandbjerg Slot og (2) et udvalg af historiske billeder, som viser forskellige sider af studenterlivet ved Aarhus Universitet gennem tiderne.

Ernst Nielsen fra 'Studiekredsen Trøjborgs Historie' fremviser her udstillingsplakaten under et besøg i Universitetshistorisk Udvalgs sekretariat. Ernst Nielsen, der blev tilknyttet Aarhus Universitet i 1959, er forhenværende afdelingsleder i universitetets Tekniske Forvaltning. Se billedet i stort format. (Foto Universitetshistorisk Udvalg 15. august 2006).

August 2006: Nyt emne i "Vej- og gadeskilte"

Se fotos fra den bygning, som gennem 32 år dannede ramme om Psykologisk Institut