September 2006

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (15)

Månedens billede

I september 2006 er det tres år siden, at Aarhus Universitets Hovedbygning blev indviet. I den anledning har vi valgt et billede fra indvielseshøjtideligheden som Månedens billede i september.

Klik her eller på billedet og se Månedens billede i stort format

Ny universitetshistorisk webudstilling åbnet

Hovedbygningen er den af Aarhus Universitets bygninger, som oftest ses på postkort og i turistmateriale etc., og det er den, Aarhus Universitet fremviser på sin velkomstside. Klik her eller på billedet og se ny webudstilling udarbejdet i anledning af 60-året for Hovedbygningens indvielse.

Universitetshistorien med på lokalhistorisk udstilling

Som nævnt på Universitetshistorisk Udvalgs nyhedsside for august 2006 har udvalget bidraget med materiale til den lokalhistoriske udstilling som i Festugen blev vist i Johannesgården på Trøjborg. Klik her eller på billedet og se fotos fra den universitetshistoriske del af udstillingen.

Artikel om Hovedbygningens historie ( JP Århus 11. september 2006)

Klik her eller på illustrationen og se teksten til artikel skrevet af udvalgets sekretær i anledning af 60-årsdagen for Hovedbygningens indvielse.

Nyt erindringsinterview til stemmearkivet

På tredje etage i denne bygning huses Biologisk Instituts afdeling for Systematisk Botanik, og her har professor em. Kai Larsen kontor. Den 12. september modtog Kai Larsen udvalgets sekretær, der ankom med optageudstyr, og fortalte i et par timer om, hvordan han grundlagde faget Botanik ved Aarhus Universitet i 1963, og hvordan faget siden har udviklet sig.

Nyt emne under personprofiler

Denne gang ikke med fotografi, men med portræt på en medalje. Klik her eller på billedet og se medaljen i stort format og læs om professor, dr.med. Willy Munck.

Nedlagt studenterpolitisk listes arkiv indleveret

Arkivalier vedr. "Fri Kritisk Teologisk Liste" (FKTL) er via Det Teologiske Bibliotek tilgået udvalgets arkiv. Der er tale om formandsmappe samt valgmateriale. Indeholder desuden ca 80 fotos på papir og CD’er. Ompakket til 1 arkivæske.