September 2007

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (27)

September 2007: Oplæg på Syddansk Universitet (SDU Odense)

Se oplæggets forside i større udgave

Ved Syddansk Universitet er der i 2007 - med Universitetshistorisk Udvalg ved Aarhus Universitet som forbillede - blevet nedsat et universitetshistorisk udvalg. Ved dette udvalgs møde nr. 2, som fandt sted 19. september, var Universitetshistorisk Udvalgs sekretær inviteret med for at fortælle om det århusianske udvalgs virksomhed gennem 20 år. Oplægget havde form af et powerpointshow med en lang række fotos bl.a. fra udvalgets samlinger.

September 2007: Undervisning i musikvidenskab begyndte for 60 år siden

Professor, dr.phil. Knud Jeppesen

I anledning af, at det i denne måned er 60 år siden, at undervisningen i musikvidenskab indledtes ved Aarhus Universitet, har vi oprettet en ny profil i persongalleriet, nemlig på fagets første professor, som blev ansat året forinden, dvs. i 1946. Læs om professor Jeppesen og se via links bl.a. fagets første læseplan samt omtale i Studenterhåndbogen 1947 og 1948.

September 2007: Nyerhvervet plakat fra C.F. Møllers 90-årsdag 1988

Se plakaten i stort format

Internationalt Sekretariat har overdraget udvalget en indrammet plakat udgivet af Aarhus Universitet i anledning af C.F. Møllers 90-årsfødselsdag 31. oktober 1988.

September 2007: Ny profil i persongalleriet

T. Tage-Hansen (Caprani foto)

Overlæge T. Tage-Hansen (1849-1920), Aarhus Amtssygehus, var en af de betydeligste forkæmpere for et universitet i Århus, men nåede ikke selv at se universitetet skyde frem. Læs om T. Tage-Hansen ...

September 2007: Bygningsjubilæum

"Fy og Bi" blev indviet 3. september 1937

3. september er det 70 år siden, at den fælles institutbygning for Fysiologi og Biokemi blev indviet.

September 2007: Ny profil i persongalleriet

Læs om direktør Poul Hammerich

September 2007: Månedens billede

Se Månedens billede i stort format