Tjenestesymaskine fra Aarhus Universitets barndom

Tjenestesymaskine. (Foto Universitetshistorisk Udvalg juli 2009. Tilhører samme).

Den gamle trædesymaskine har gennem årtier været anvendt i forbindelse med bl.a. reparation og tilretning af diverse tjenestedragter og uniformer, f.eks. professorkitler og laboratorie-, håndværker- og portnerbeklædning.

Den er fremdraget i forbindelse med oprydning på loftet i Aarhus Universitets første bygning fra 1933.

Desværre knækkede drivremmen ved en nødtørftig rengøring.

Bemærk hjulene og det fornemme firmaskjold.

I skuffen befinder sig blandt diverse dimser stadig en gammel kande til symaskineolie.

Som det fremgår, er maskinen fremstillet af det svenske firma Husqvarna.

(Foto Universitetshistorisk Udvalg juli 2007).

Forskningsbibliotekar, cand.jur. Per Teglborg ankommer 16. juli 2009 med den gamle tjenestesymaskine til Universitetshistorisk Udvalgs arkiv og magasin i Nobelparken.

En række personer - som alle skal have tak for deres indsats - har været involveret i sikring af tjenestesymaskinen for eftertiden ved overdragelsen til Universitetshistorisk Udvalg.