Internationalt Studentercenter Hald

"Du kender ikke Danmark helt, hvis du ikke har været på Hald" (AU-studenterhåndbogen 1956)

Vi skal ikke på dette sted fortabe os i Hald Hovedgårds historie, der går tilbage til 1300-årene, men blot nævne, at det nuværende Hald Hovedgård, der er opført i 1780'erne, blev overtaget af  staten i 1948 som følge af, at den tidligere ejer var blevet dømt for værnemageri.

Danske Studerendes Fællesråd havde i 1946 oprettet DIS (Danmarks Internationale Studenterkomité), og det var DIS, der i 1951 lejede hovedbygningen og oprettede Internationalt Studentercenter Hald, som frem til 1974 dannede ramme om bl.a. internationale studentermøder, danske og udenlandske studenters faglige ophold - herunder ruskurser - samt ferieophold og andre typer af studenterophold.

I 1962 oplyste KU-studenterhåndbogen, at centret årligt besøgtes af ca. 2000 danske og udenlandske studenter, og i 1974, året hvor Internationalt Studentercenter Hald indstillede sin virksomhed, nævntes det samme tal i AU-studenterhåndbogen.

En del af baggrunden for, at man valgte at indstille virksomheden, var at stedet ikke længere levede op til brandmyndighedernes krav, og at DIS ikke havde midler til at opdatere forholdene.

Siden Internationalt Studentercenter Hald blev nedlagt i 1974 har den fredede herregård på forskellig vis fungeret som et kulturelt samlingssted, og siden 2002 har Det Danske Forfatter- og Oversættercenter med støtte fra Viborg Kommune og Kulturministeriet drevet Hald Hovedgaard som en litteratur- og kulturinstitution.

Links til erindringer fra Internationalt Studentercenter Hald findes nederst på denne side.