Axel Voigt i Aarhus Arrest julen 1943

Lerbækvej 21 i Risskov, hvor Axel Voigt og hans familie boede, og hvor der i 1943 opbevaredes sprængstof til brug for den jyske modstandsbevægelses sabotageaktioner. (Billedet tilhører Universitetshistorisk Udvalg).

I 1943 blev assistent ved Det kemiske Institut Axel Voigt inddraget i det illegale arbejde. Han blev opfordret til at opbevare et lager af sprængstof i sit hus i Risskov og fik på den baggrund indrettet et ganske særligt rum i kælderen til formålet. Når sprængstoffet var anbragt, ankom med mellemrum modstandsfolk med forstand på den slags på besøg og formede plastisk sprængstof til bomber og forsynede dem med forladning osv. En af de involverede blev senere på året taget af tyskerne, forhørt og angav blandt andre Axel Voigt, der på den baggrund blev hentet af Gestapo 14. december 1943 og i første omgang indsat i arresten i Århus. Materialet herunder har forbindelse med opholdet i Aarhus Arrest.

Fra maskinskrevet udkast til Axel Voigts erindringer Et exceptionelt århundrede (1989, eget tryk). (Manuskriptet tilhører Universitetshistorisk Udvalg).

Skrivelse dateret 22. december 1943. (Tilhører Universitetshistorisk Udvalg).

Allerede kort tid efter hjemkomsten fra tysk koncentrationslejr i maj 1945 skrev Axel Voigt artiklen "Fange i Aarhus Arrest" til bogen Aarhus under Besættelsen (1945 og 1946, redigeret af Georg Andresen).