Digtstrofe om Victor Albeck som sejrherre i universitetskampen

Viggo J. von Holstein-Rathlou fungerede som bibliotekar på Statsbiblioteket og er forfatteren af dette hyldestdigt til Victor Albeck. Den omtalte "Viborgs Saxild" var Georg Saxild, landsarkivar i Viborg og den mest fremtrædende fortaler for, at det nye jyske universitet skulle placeres i Viborg, mens "Koldings Misfelt" var H.H. Misfeldt, lektor i Kolding og talsmand for denne by som hjemsted for et kommende jysk lærdomssæde. Såvel Saxild som Misfeldt fortsatte med at nedgøre Århus og fremhæve deres respektive favoritbyer helt frem til 1931, hvor spørgsmålet var endeligt afgjort i og med vedtagelsen af 1931-loven om universitetet i Århus. (Digtet, der stammer fra Studenterforeningen s laurbærkransning af Victor Albeck, tilhører Universitetshistorisk Udvalg).