Universitetsbyen

Målet er at skabe en attraktiv og levende Universitetsby med studieliv og aktiviteter døgnet rundt –  et åbent og inviterende mødested, hvor grænserne mellem by og institution, studieliv og hverdagsliv smelter sammen til ét. Læs om de konkrete bygge-og udviklingsprojekter i Universitetsbyen her på siden.

Fakta og baggrund

De første hospitalsbygninger på Nørrebrogade blev opført i 1893 af arkitekt Thomas Arboe. I 1935 vandt arkitekterne C.F. Møller og Kay Fisker - der også har tegnet bygningerne i Universitetsparken - en arkitektkonkurrence om udvidelsen.

I januar 2016 købte Forskningsfondens Ejendomsselskab A/S (FEAS) hospitalsbygningerne på Nørrebrogade med henblik på omdannelsen af området til et campusområde i samarbejde med Aarhus Universitet. I 2019 overtog FEAS officielt bygningerne. Omdannelsen er en del af en vision om at udvikle og styrke campus i Aarhus, som et attraktivt og fremtidssikret forsknings- og studiemiljø.

FEAS er et datterselskab under Aarhus Universitets Forskningsfond (AUFF), som siden sin etablering i 1987 har understøttet universitetets gradvise udvikling af campusområdet i Aarhus. Med FEAS's køb af disse bygninger har Aarhus Universitetet fået mulighed for at skabe en ny og mere moderne campus, der i kombination med den eksisterende kan give det samlede areal nye højder.