Aarhus Universitets segl

Netværk og samarbejdsprojekter

Her på siden finder du en oversigt og netværksgrupper og samarbejdsprojekter, som centrets medarbejdere har deltaget i

Ny webressource, som skal bidrage til understøttelse af undervisere og andre medarbejdere på AU i mødet med studerende, der mistrives eller har udfordringer der forhindrer dem i at deltage i undervisningen

I samarbejde med Center for Undervisningsudvikling, VEST-båndet og undervisere på AU har AU Studiestøtte været i gang med at udvikle en webressource for undervisere, som har til hensigt at give dem én indgang til at finde oplysninger om eksisterende støttetilbud og gode råd til, hvordan man som underviser kan hjælpe studerende, som har udfordringer eller mistrives.

Siden hedder AU Educate og indeholder information om og inspiration til, hvordan dilemmaer, konflikter og vanskelige situationer i undervisning, vejledning og eksamen kan håndteres, herunder muligheder for at henvise til relevante støttefunktioner. Emnerne tager afsæt i eksempler fra underviseres praksis, og der gives inspiration til, hvordan konkrete situationer kan håndteres af underviseren samt et overskueligt overblik over hos hvem og hvor den studerende også kan få vejledning, rådgivning og støtte.

RSC leverer projektunderstøttelse til ungdomsuddannelser i forbindelse med deres deltagelse i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet´s projekt om ”Systematiske forløb med SPS”

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) gennemfører i perioden fra 2018 – 2021 en virkningsevaluering af SPS på ungdomsuddannelser (UU). Virkningsevalueringen har allerede afdækket tre temaer, der udgør en barriere i relation til at sikre elever med psykiske funktionsnedsættelser på UU mest muligt udbytte af SPS-ordningen. Formålet med projektet med de systematiske forløb er derfor at afprøve indsatser på otte udvalgte uddannelsesinstitutioner, der kan bidrage til at modvirke disse barriere.

De tre temaer er:

  • Tidlig opsporing af støttebehov
  • Kobling mellem individuel støtte og almen undervisning
  • Strategi med SPS ifm. praktik på EUD

Projektunderstøttelsen til de otte udvalgte ungdomsuddannelser foregår i samarbejde med STUK, og i projektunderstøttelsen indgår afholdelse af workshops og seminarer for de deltagende skoler samt løbende rådgivning og sparring med konsulenter fra RSC.

Projektet afsluttes i efteråret 2021 med, at RSC udarbejder inspirationsmateriale med erfaringer fra projektet. Inspirationsmaterialet har til formål at inspirere andre ungdomsuddannelser til at sætte fokus på deres SPS i relation til de tre temaer. Se inspirationsmaterialet her

Mentornetværk på AU

Lykke Ramsdal, pædagogisk psykologisk uddannelsesrådgiver, er medlem af et mentor-netværk på AU. Netværket består af repræsentanter fra alle 4 hovedområder, og medlemmerne har alle berøring med forskellige mentorordninger på AU. Formålet med netværket er overordnet at øge kvaliteten af de forskellige mentorordninger, og i netværket udveksles erfaringer med tilrettelæggelse og etablering af forskellige mentorordninger samt sparres om håndtering af typiske udfordringer og temaer i forbindelse med mentoring.  Netværket mødes 2-3 gange årligt.

Special Interest Group (SIG)

Lykke Ramsdal, pædagogisk psykologisk uddannelsesrådgiver, er medlem af SIG (Special Interest Group) under DUN (Danske Universitetspædagogiske Netværk). SIG'en består af medlemmer fra både SDU, KU, AU og Aalborg Universitet. Overskriften for SIG'en er "Faglig vejledning og mentoring på de videregående uddannelser". Gruppen mødes 2-4 gange årligt og deltager også ved DUN's årlige konference.

Studielivsprojektet, Roskilde Universitet (RUC)

Rådgivnings- og støttecentret (RSC) deltager som samarbejdspartner i et treårigt forskningsprojekt ledet af RUC.

Projektet undersøger, hvordan psykosociale problemer præger nogle studerendes studieliv – med udgangspunkt i de studerendes perspektiv – og belyse hvilke forhold i og omkring uddannelserne, der spiller ind i dette. Mange unge oplever at være under pres i uddannelserne. I de nordiske lande er mentale problemer lige nu den største sundhedsmæssige udfordring for unge. Projektet er både rettet mod at skabe forskningsbaseret viden om studerende og livet med psykosociale problemer, men i lige så høj grad også at være med til at ændre praksis, så videregående uddannelser kan blive bedre til at forebygge og hjælpe studerende med diagnoser og generel mistrivsel.

Pædagogisk psykologisk uddannelsesrådgiver Anne Sofie Lerche er kontaktperson for RSC.

Du kan læse mere om projektet her

Samarbejde med Institut for Odontologi og Oral Sundhed, Aarhus Universitet

I dette efterår gennemfører Rådgivnings- og støttecentret (RSC) ved læse-/skrivevejleder Ruth Feil screening for læse-/skrivevanskeligheder samt introduktion til læse-/skriveteknologi (LST) for tandplejer- og klinisk tandteknikerstuderende.

Screening og introduktion til LST er et led i et projekt RSC siden 2015 har kørt i samarbejde med IOOS, Institut for Odontologi og Oral Sundhed (Tidligere SKT, Skolen for klinikassistenter, tandplejere og kliniske tandteknikere).

Formålet med projektet er at kunne tilbyde de studerende støtte så tidligt som muligt i deres uddannelsesforløb.

Det universitetspædagogiske center, Aarhus Universitet

I efteråret 2020 afvikler RSC i samarbejde med Birthe Aagesen fra det fælles universitetspædagogiske center ved AU og undervisere på Arts et pilotprojekt vedr. læse- og skriveteknologi til AU-studerende.

Formålet med pilotprojektet er at afprøve og evaluere tekst-til-tale teknologiers potentiale i forhold til at udvikle repertoiret af læsestrategier blandt studerende på udvalgte Arts-kurser.

Følgegruppe for projekt i Århus kommune - Forstærket indsats i for ordblinde i udskolingen

I Projektet ”Forstærket indsats for ordblinde i udskolingen” gennemføres en fælles indsats af Kompetencecenter for Læsning i Aarhus (KCL) og Rundhøjskolen (herunder lærere, læsevejledere og ledelse) blandt hele udskolingen på Rundhøjskolen over en 3-årig periode. I projektperioden bliver der bl.a. arbejdet med individuelle mål, læse- og skriveteknologi, kompetenceudvikling af lærere samt forældresamarbejde. Derudover understøttes lærerne på Rundhøjskolen i at skabe inkluderende læringsmiljøer for alle elever i udskolingen. Projektet er iværksat i et samarbejde med PPR og Specialpædagogik (PPR-S) i Aarhus kommune. Projektet understøttes af en følgegruppe med deltagelse af bl.a. Nationalt videncenter for læsning, Nota, STUK, Ordblindefterskolerne samt repræsentanter fra forskellige uddannelsesniveauer. Fra Rådgivnings- og støttecentret deltager Laura Kongskov, teamkoordinator for Læse- skrivevejledningen.

Samarbejde med VUC&hf Nordjylland om efteruddannelse

RSC samarbejder med VUC&hf Nordjylland – Aalborg om at udbyde et efteruddannelseskursus til matematikvejleder på de gymnasiale uddannelser. Kursusledere er Henrik Skovhus fra VUC&hf Nordjylland og Ruth Feil fra RSC.

Pilotprojekt til forbedring af grønlandske studerendes gennemførsel af videregående uddannelser i Danmark

Det grønlandske hus (Region Midt), Vejledning og Studieinformation på Aarhus Universitet, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier på Aarhus Universitet og Rådgivnings- og støttecentret (RSC) samarbejder i perioden 2017 til 2019 for at tilpasse eksisterende vejledningstilbud til gruppen af nye studerende med grønlandsk baggrund i videregående uddannelse.
I projektperioden udarbejdes et forslag til et relevant støttetilbud, som afprøves og evalueres, således at det bliver muligt at inddrage konkrete erfaringer og viden om målgruppens særlige profil og relevante støtteformer i en sammenfatning af opmærksomhedspunkter og anbefalinger. 
Fra RSC deltager Louise Margrethe Pedersen, Pædagogisk Psykologisk Uddannelsesrådgivning, samt Bertil N. Andersen og Louise Kold-Petersen, Læse-/skrivevejledere. Læs mere om projektet her.

Læs den afsluttende rapport om projektet her

ROAL

Specialkonsulent Erik Arendal fra Rådgivning- og støttecentret deltager i styregruppen i ROAL, der i januar 2019 arrangerer 2 temadage om: ”Sproglig udvikling i fagene – sprogbaseret undervisning”.

Samarbejde med Pedagogiskt stöd ved Lunds Universitet

Rådgivning- og støttecentret (RSC) har modtaget midler fra Fondet for Dansk-Svensk Samarbejde, Nordisk Råd til tilrettelæggelse og afholdelse af et netværksmøde i Lund mellem RSC og Pedagogiskt stöd ved Lunds Universitet. Hensigten med mødet i Lund er gensidig erfaringsudveksling og idegenerering if. til fælles fremtidige udviklingsprojekter vedrørende studiestøtte til studerende med funktionsnedsættelser eller dysleksi på videregående uddannelser. Netværksmødet mellem de to centre skal styrke det dansk-svenske samarbejde omkring denne målgruppe og kvaliteten af arbejdet med denne gruppe af særligt udsatte studerende. De tre deltagere fra RSC er Nina Blond, Martin Pors og Ditte Jensen fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.

Ekspertgruppe i forbindelse med kommende udbud om levering af IT-hjælpemidler til SPS-området, STUK

Fra Rådgivnings- og støttecentret deltager Bertil N. Andersen i en ekspertgruppe, der er etableret af Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet (STUK). Ekspertgruppen skal bidrage med konkret input til det kommende udbud om levering af it-hjælpemidler til ordblinde på SPS-området (dvs. de programmer mm. som LSV-studerende kan få bevilget). I ekspertgruppen deltager bl.a. repræsentanter fra VUC Roskilde og SDU. Ekspertgruppen holder flere møder i efteråret 2018.