Religionen og dens rolle i Latinamerika

Religion spiller en stor rolle i Latinamerika, både i den enkeltes liv og i de latinamerikanske samfund.

Engang blev Latinamerika kaldt ”det katolske kontinent”, men i dag er det religiøse landskab i hastig forandring. Evangeliske pinsekirker har udfordret det katolske monopol og afro-caribisk og præcolumbiansk religiøs praksis fylder meget mange steder.

Foredraget skildrer og forklarer disse forandringsprocesser og spørger samtidigt, hvilken rolle religionen spiller i forhold til latinamerikansk kultur og politik.

Hele forelæsningen

Afholdt d. 22. november 2022

Målgruppe:

Foredraget henvender sig primært til elever og lærere i religion, samfundsfag og spansk.

Anbefalet læsning:

• Horsfjord, Klaster, Lende og Løland: ”Kapitel 2 Latin-Amerika -katolisismen under press”, i Global Kristendom – En samtidshistorie. Oslo: Universitetsforlaget, 2018.
  • Lindhardt og Thorsen: “Christianity in Latin America: Struggle and Accommodation”, in: Handbook of Global Contemporary Christianity: Themes and Developments in Culture, Politics, and Society (Brill Handbooks on Contemporary Religion, Vol. 10), S. Hunt (Ed). Leiden: Brill, p.167-187.