Hvad er en vaccine? - og kan COVID-19-vaccinerne redde verden fra pandemien?

Hjemmeskoling, nedlukning, virusvarianter og positivprocenter…  Coronapandemien sætter sine tydelige spor overalt i samfundet, og den afgørende brik i løsningen af problemet synes at være en effektiv vaccine.
Men hvad er en vaccine egentlig for noget?

Hvad sker der, når en vaccine kommer ind i kroppen? Hvad betyder det, at der er kommet en ny generation af vacciner? Og hvorfor har man kunnet udvikle coronavaccinen så hurtigt, når det normalt tager mange år? Hvad med bivirkninger - skal man være bange for at få vaccine ind i sin krop?

Få svaret på de mange spørgsmål, når Lars Østergaard og Martin Tolstrup, som til daglig forsker i forebyggelse og behandling af infektionssygdomme, holder en fælles forelæsning om vacciner.

Hele forelæsningen

Afholdt d. 18. marts 2021

Målgruppe: Forelæsningen er relevant for gymnasieelever på alle niveauer, som vil vide noget om vacciner

Baggrundsmateriale i øvrigt

• Se eller gense Lars Østergaards livestreamede gymnasieforelæsning om coronavirus (marts 2020): ”Hvad er virus? Og hvad er en pandemi? Corona-lægen fortæller!”. Find forelæsningen her.
  • Se eller gense historiker Niels Brimnes' livestreamede gymnasieforelæsning ”Vaccinationsmiraklet – og dets modstandere. Et historisk perspektiv på udviklingen vacciner” som holdes d. 10. marts 2021. Læs mere om forelæsningen her.

Anbefalet læsning

Det anbefales, at eleverne orienterer sig i, hvad der bringes i medierne omhandlende COVID-19-vaccinerne.