Hvorfor har vi ikke kureret kræft?
- anvendelse af matematiske modeller til at forstå kræftmutationer

Se eller gense professor Asger Hobolth og PhD-studerende Ragnhild Laursen fra Institut for Matematik ved Aarhus Universitet, holde en forelæsning om, hvordan matematik kan bruges til at forstå kræftmutationer.

Kræft er en genetisk sygdom, hvor unormale celler deler sig uden kontrol og vokser ind i de nærliggende organer. De seneste års landvindinger indenfor DNA-sekventering af organisk materiale har gjort det muligt at kortlægge nogle af de processer, der forårsager kræft. Analysen af kræftknuders genetik sker i et samspil mellem mange forskellige fagdiscipliner, hvor biologi, matematik og datavidenskab spiller en hovedrolle. Vi vil beskrive matematikken bag en af analysemetoderne til at undersøge og forstå mutationsprocesserne i udviklingen af kræft. Vi fortæller også om vores egen forskning indenfor emnet.

Se eller gense forelæsningen

Praktisk information

Afholdt d. 26. november 2020

Målgruppe: Forelæsningen henvender sig primært til undervisningen i matematik (A og B), Biologi (A, B og C) og Bioteknologi (A).

Forelæsningen sætter fokus på:

• Teknologien bag DNA-sekventering af rask væv og kræftknuder, og det tilhørende data.
  • Mutationsprocesser i udviklingen af kræft.
  • Formulering af en matematiske model til analyse af data og bestemmelse af mutationsprocesser.
  • Egenskaber ved den matematiske model.

Anbefalet læsning: