Kristendom i Danmark i dag

Se eller gense lektor Marie Vejrup Nielsen, fra Institut for Kultur og Samfund, fortælle om kristendommens rolle i samfundet i Danmark.

Hvad er danskernes forhold til Folkekirken i dag? Og hvad med alle de kristne trossamfund uden for Folkekirken? Hvordan ser de store globale tendenser ud i en dansk sammenhæng og hvad er særligt i Danmark? Undervisningen vil se nærmere på de nyeste tendenser inden for kristendom i Danmark i dag – ud fra forskningsprojekter om alt fra babysalmesang i Folkekirken til nye ortodokse menigheder i Aarhus. Der vil være en række aktuelle cases fra feltarbejde og forslag til hvad man kan arbejde videre med i en gymnasiesammenhæng.

Se eller gense forelæsningen

Praktisk information

Afholdt d. 18. september 2020

Målgruppe: Forelæsningen henvender sig primært til undervisningen i faget religion, men har også relevans for fagene samtidshistorie, samfundsfag og kulturforståelse