Når vores celler gør os gamle

Vi ældes alle – det er en naturlig del af livet, og i disse år udgør de ældre en større og større del af den samlede befolkning. Rynker og gråt hår er bare nogle af de mange tegn på at kroppen ældes. Men hvad er det der sker i cellerne, som resulterer i de mange alderdomsassocierede forandringer? I forelæsningen vil Tinna Stevnsner, som er professor ved Institut for Molekylær Biologi og Genetik komme ind på nogle af de molekylære processer, som er fundamentet for liv, men som også er involveret i cellernes aldring. Vi vil blandt andet se på de processer, som medfører at kromosomerne forandres med alderen, og vi vil komme ind på de mekanismer, som er med til at vedligeholde arvematerialet. Endvidere vil der blive givet bud på, hvorfor for eksempel fysisk aktivitet og kosten kan påvirke de molekylære processer, så man opnår en alderdom med færre skavanker og mindre sygdom.

Hele forelæsningen

Praktisk information

Afholdt d. 22. april 2021

Målgruppe: Forelæsningen henvender sig primært til undervisningen i Biologi, men kan også være relevant for Bioteknologi.

Anbefalet læsning:

• Kapitel 11 "Aldring og død" fra bogen Evolutionsbiologiske milepæle. Aarhus Universitetsforlag 2016 (ISBN9788 87 7124 360 4)
  • Tinna Stevnsner, Tina Thorslund og Vilhelm A. Bohr, "Aldringens molekylærbiologi", Aktuel Naturvidenskab marts 2004 (s. 4-7)
  • Sofie Hindkjær Lautrup og Tinna Stevnsner, "Når kroppen reparerer DNA", Aktuel Naturvidenskab december 2015 (s. 28-30)