Smarte bygninger - sådan kommer du til at bo i fremtiden

Afholdt d. 20. april 2018

Målgruppe: Gymnasielærere og elever i fagene fysik, teknologi, naturgeografi og geofysik på STX, HTX og HF og andre interesserede i gymnasieskolen

Ingeniører tager i disse år alle os andre med ind i et nyt kapitel i verdenshistorien, hvor vi skal sige farvel til det fossile samfund og goddag til en bæredygtig energiforsyning baseret på grøn energi fra sol og vind. Men hvad betyder det for vores byggekultur og den måde, vi bor på?

Problemet med den grønne energi er, at den er flygtig. Vi skal bruge den, mens solen skinner, og vinden blæser, ellers går den tabt. Men hvordan gør vi det? Hvordan gemmer vi energi? Og hvordan flytter vi vores energiforbrug til tidspunkter af døgnet, hvor der er rigelige mængder af strøm fra vedvarende energikilder i el-nettet?

Automatisk og smart styring af vores bygninger kommer til at spille en vigtig rolle i den vestlige verdens grønne omstilling, og i denne forelæsning får du en smagsprøve på den nyeste forskning i bygningsfysik og –energidesign.

Steffen Petersen fortæller blandt andet om, hvordan bygninger kan interagere med mennesker, og han gennemgår de ingeniørvidenskabelige principper bag arbejdet med at opnå højere energieffektivitet.

Forelæsningen varer 40 minutter, og efterfølgende er der 20 minutter til spørgsmål og diskussion. Her kan gymnasieelever, som deltager via live streaming, sende deres spørgsmål via SMS og Twitter.

Tips til undervisning på gymnasieniveau:

• Vi foreslår, at der afsættes tid i klassen til at diskutere indholdet i forelæsningen efterfølgende, så klassen får lejlighed til at diskutere indholdet med deres egen lærer.
  • Steffen Petersen forbereder nogle regneøvelser, som vil tage afsæt i forelæsningens indhold. Øvelserne bliver tilgængelige på denne side inden forelæsningen.

Anbefalet læsning om emnet: