Tillid - den danske X-faktor?

Praktisk information

Afholdt d. 26. april 2018

Målgruppe: Gymnasielærere og elever i fagene samfundsfag, dansk, erhvervsøkonomi, afsætningsøkonomi, international økonomi og andre interesserede i gymnasieskolen

Mange undrer sig over, hvad der foregår i Danmark.

Hvorfor er vi velhavende og lykkelige med velfungerende institutioner?

Verdens førende samfundsforskere kigger mod Danmark for at forstå, hvorfor tingene fungerer, og hvad det særligt danske er.

For at forklare det særligt danske, vores X-faktor, kan vi søge mod et sted, hvor man normalt ikke kigger – nemlig på tillid og relationer mellem mennesker. Danmark er netop verdensmester i tillid!

Gert Tinggaard Svendsen forsker i emnet tillid og i løbet af forelæsningen vil han folde emnet ud for gymnasieeleverne. Der er lagt op til en spændende - og sjov! – forelæsning, hvor der bl.a. bruges klip fra De Nattergales ”The Julekalender” til at belyse emnet tillid.

Hvordan kan forelæsningen bruges i undervisningen?
Emnet kan passe ind i mange undervisningssammenhænge i gymnasiet f.eks. i et samfundsfagligt emne om velfærdssamfundet (hvorfor det har udviklet sig, som det har, hvorfor søger andre inspiration hos os, hvad truer velfærdssamfundet); i et emne om Danmarks konkurrenceevne og økonomiske situation, i emner relateret til international afsætning og interkulturel kommunikation, i forbindelse med integrationsforløb eller meget andet.

Anbefalet læsning om emnet: