Vaccinationsmiraklet – og dets modstandere. Et historisk perspektiv på vacciner

I sin forelæsning vil Niels Brimnes fortælle gymnasieeleverne om den spændende historie, som ligger bag opdagelsen, udbredelsen og udviklingen af vacciner gennem de sidste godt 200 år. Vaccinehistorien er på den ene side en fortælling om nogle af lægevidenskabens største triumfer, men den indeholder også problemer, skuffelser – og ikke mindst udbredt skepsis og modstand. Forelæsningen tager udgangspunkt i historien om den succesfulde, vaccinebaserede udryddelse af kopper, men inddrager også de mindre succesfulde vacciner mod tuberkulose og polio. Forelæsningen diskuterer de forskellige former for skepsis og modstand, som altid har fulgt vaccinerne, fra England i 1800-tallet til Nigeria i det 21. århundrede. Afslutningsvis perspektiveres til den aktuelle skepsis overfor og modstand mod de nye vacciner mod Covid-19.

Se eller gense forelæsningen

Praktisk information

Afholdt d. 10. marts 2021

Målgruppe:

Forelæsningen henvender sig primært til undervisningen i fagene historie og samfundsfag og alle andre gymnasieelever, som interesserer sig for den aktuelle situation omkring coronapandemien.

Anbefalet læsning:

Baggrundsmateriale i øvrigt