Fie Langmann

Telefonnummer
Mailadresse

Profil

Jeg forsker i ernæringsepidemiologi og interesserer mig for at kortlægge sammenhænge mellem menneskers kost og deres sundhed. Jeg har forsket i forskellige kostmønstre og kostkomponenter både i Danmark og i Frankrig, og har derudover været frivilligt engageret både i Dansk Epidemiologisk Selskab samt Aarhus Universitets PhD-forening, AUPA, under min indskrivning som PhD-studerende.

Forskning

I min forskning fokuserer jeg på sundhedskonsekvenser og -fordele ved kostmønstre, der har til formål at reducere miljøbelastningen fra vores kost. Jeg undersøger desuden forbrugeradfærd relateret til disse kostmønstre. Jeg arbejder med epidemiologisk dataanalyse i Stata og R.

Uddannelse

Mine primære undervisningsaktiviteter relaterer sig til biostatistik og epidemiologi samt vejledning af studerende indenfor disse områder. Jeg bestræber mig på at gøre metodiske diskussioner og overvejelser håndgribelige med eksempler fra den virkelige verden, samt at inddrage de studerendes egen viden til dette. I vejledningssituationer prøver jeg at fremme kritisk stillingtagen samt refleksion over sundhedsrelaterede problematikker og hvordan disse problematikker kan belyses gennem forskning.

Samarbejder

Mit samarbejde på tværs af Institut for Folkesundhed og Institut for Fødevarevidenskab på Aarhus Universitet samt med Centre de Recherche en Epidémiologie et Statistiques (CRESS) på Sorbonne Universitet, Paris, har udvidet min forståelse af sundheds- og ernæringsmæssige udfordringer samt forbrugernes holdninger og håndtering af disse. Samarbejdet med CRESS har givet mig mulighed for at dykke ned i en stor fransk kohorte, hvor jeg har fokuseret på plantebaseret kost og de tilknyttede sundhedsmæssige konsekvenser.

Udvalgte publikationer

Brug piltasterne på tastaturet for at scrolle