VM og menneskerettigheder

Man kan ikke sige VM i Qatar uden også at forholde sig til bagsiden af medaljen. Brud på menneskerettigheder, mangel på arbejderrettigheder, døde migrantarbejderne i forbindelse med opførelsen af VM-stadioner, diskrimination af kvinder og mangel på rettigheder for homoseksuelle er blandt de kritikpunkter, værtslandet står på mål for. Hvad er det for en kultur og religion, der ligger bag ved værtsnationen, og hvordan kommer den til udtryk, når vi diskuterer menneskerettigheder?

Lektor i Arabisk- og Islamstudier Thomas Brandt Fibiger svarer på spørgsmål om menneskerettigheder i Qatar.

Eksperter i sportwashing, korruption ved sportsbegivenheder og doping - find dem her

Aarhus Universitet har forskere med viden om fysiologi, udholdenhed, doping, sportswashing, sportsjournalistik, sport som middel i international politik og meget andet.

Se eksperterne her.

Gud er med på grønsværen

Når millioner af fans i den kommende tid begejstres over VM i fodbold, sker det med flere ritualer, der ligner dem fra troslivet. Men er det rimeligt at tale om fodbold som en moderne religion?
Det spørgsmål svarer lektor i religionsvidenskab på Arts, Marianne Qvortrup Fibiger, på i artiklenGud er med på grønsværen.

Et filosofisk spørgsmål om fodbold

Det ligger måske ikke lige til højrepoten, men vi gør forsøget alligevel. Vi har stillet lektor i Idéhistorie, Casper Andersen, der ud over at være inkarneret fodboldnørd, også er særdeles velbevandret i den europæiske filosofis historie, følgende spørgsmål: Hvordan ville den europæiske filosofis all star fodboldhold se ud, hvis du skulle sætte holdet op til VM i fodbold for herrer?

Her begrunder Casper Andersen sin ultimative 3-5-2-formation.