Aarhus Universitet ansætter prorektor for uddannelse

Professor og prodekan Berit Eika bliver prorektor for uddannelse på Aarhus Universitet fra den 1. juni.

Prodekan på Health, Berit Eika, bliver ny prorektor for uddannelse. Foto: Anders Trærup, AU Kommunikation

Dermed skal hun stå i spidsen for udviklingen af universitetets uddannelser i en tid, hvor området er præget af forandringer og debat. Det er en udfordring, som den tidligere læge ser frem til at tage op:

”Uddannelse spiller en afgørende rolle for samfundet, og selvom vores  uddannelser har et højt niveau, så er jeg fortaler for, at man altid er opmærksom på, om tingene kan gøres bedre. Én af mine vigtigste opgaver bliver at bidrage til, at vi udvikler os i den rigtige retning og hele tiden sørger for at kvalificere de beslutninger, der træffes – både på baggrund af forskningen og på baggrund af dialogen med underviserne og de studerende”, siger Berit Eika.

Rektor: Et stort aktiv

Rektor Brian Bech Nielsen lægger op til, at ansættelsen af Berit Eika som prorektor for uddannelse er et kraftigt signal om universitetets ambitioner på området:

”Der er stor opmærksomhed om universitetsuddannelserne, og der er mange interessenter i samfundet, som trækker i forskellige retninger. Samtidig er uddannelsesområdet så vigtigt, at det kræver et større ledelsesfokus. Berit Eika har i sit arbejde på Health stået bag en række fornyelser af uddannelserne, og hun har hele tiden været garant for, at alle beslutninger er blevet truffet på et solidt fagligt grundlag. Hun har en stor erfaring og bliver uden tvivl et lige så stort aktiv for hele Aarhus Universitet, som hun har været for de sundhedsvidenskabelige uddannelser på Health”.

Ét-årig stilling blev til en karriere

Berit Eika blev uddannet læge ved Aarhus Universitet i 1986 og har siden 1996 beskæftiget sig med uddannelse. Oprindelig blev hun ansat i en ét-årig stilling for at udvikle medicinstudiet, men hun har holdt fast i uddannelsesområdet lige siden.

Hun har blandt andet opbygget Center for Medicinsk Uddannelse, der har spillet en central rolle for sundhedsuddannelserne på Aarhus Universitet, ligesom hun er medstifter af et tværgående netværk for universitetspædagogik. I 2005 blev den 56-årige midtjyde udnævnt som professor i medicinsk pædagogik, og to år senere modtog hun Aarhus Universitets pædagogiske hæderspris for sin indsats.

Som prorektor for uddannelse vil Berit Eika indgå i universitetsledelsen sammen  med rektor, universitetsdirektør og de fire dekaner for de faglige hovedområder.

Nærmere oplysninger:

• Rektor Brian Bech Nielsen: 2338 2349
  • Prodekan for uddannelse på Health, Berit Eika: 2899 2463
  • Pressechef Anders Correll: 2899 2235

Fakta:

• Udnævnt som prodekan for uddannelse på Health i marts 2011
  • Modtog Aarhus Universitets Pædagogiske Hæderspris (2007)
  • Udnævnt som professor i medicinsk pædagogik (2005)
  • Har stået bag de kommende ændringer af kvote 2-optaget på lægeuddannelsen, som fra 2016 bl.a. kommer til at omfatte optagelsesprøver
  • Medstiftede det tværgående Universitetspædagogiske Netværk på Aarhus Universitet
  • Var primus motor i etableringen af Center for Medicinsk Uddannelse på Aarhus Universitet
  • Har masteruddannelser i medicinsk pædagogik og sundhedsinformatik fra hhv. Maastricht Universiteit og Aalborg Universitet