Aarhus Universitet kvalificerer efterforskning af forlist krigsskib

Skipper på Aarhus Universitets forskningsskib Aurora, maringeolog Torben Vang, bidrager med sin ekspertviden om havstrømme og havbundsmorfologi i efterforskningen af det 500 år gamle krigsskib ’Maria’. Det sker som led i den dansk-norske arbejdsgruppe Epokes opdagelser, som har været hemmelige indtil nu.

Dykker
Torben Vang hjælper dykkerne med at prioritere, hvor de skal lede. Foto: epoke.org.

For 500 år siden forlod Kong Christian 2. København, efter han blev væltet af tronen. Rejsen gik til Holland og med sig havde han krigsskibet ’Maria’, som i disse dage er omdrejningspunktet for en efterforskning, der kan omskrive historiebøgerne. For hvad, der skete med Maria herefter, har indtil nu været et mysterie.

Den dansk-norske arbejdsgruppe Epoke, som Aarhus Universitet er involveret i, kan nemlig nu løfte sløret for flere års arbejde, der peger på, at Maria forliste ved Norges kyst i 1531.

Skipper på Aarhus Universitets forskningsskib Aurora, Torben Vang, bidrager i efterforskningen af Maria som maritim ekspert.

”Vi mangler fysisk evidens. Man har allerede fundet noget, der kunne stamme fra Maria, men vi har ikke den endelige ’smoking gun’. Vi er tilbage i den tidlige middelalder, og det er svært at finde noget, der har ligget på havets bund i 500 år,” siger Torben Vang, der var med lørdag, da chefen for det danske søværn, admiral Henrik Ryberg, var til reception på skibet Thetis i den lille sydnorske havneby Farsund sammen med chefen for det norske søværn.

Torben Vang hjælper efterforskningen ved blandt andet at analysere geofysiske data:

”Jeg rådgiver og fortæller, hvilken vej vi skal gå. Jeg havde en dialog med dykkerne så sent som i går og hjalp dem med at prioritere i de ’targets’, de havde fundet,” fortæller han.

Efter 500 år på havets bund gør Torben Vang sig ingen forestillinger om, at de finder hele krigsskibet, som formentligt er splittet i tusindvis af stykker. Dog håber han, at de finder kanoner, kanonkugler, mønter eller nok træ til, at man på Moesgaard Museum kan lave en dendrokronologi på årringene, som er en metode, der bruges til at datere træet.

”Det er ’once in a lifetime’ at være med til at omskrive historien. Jeg er meget ydmyg, glad og stolt over, at de har valgt Aarhus Universitet som troværdig samarbejdspartner. Det er en gruppe af mennesker, som har gjort et kæmpe stykke arbejde i at grave den her historie op og holde den tæt inde til kroppen i så mange år,” siger Torben Vang.

I den kommende periode skal det danske søværn hjælpe med at finde resterne af Maria ud for den norske kyst.

Mislykket generobring af Danmark og Norge

Mange forskellige teorier har forsøgt at forklare, hvad der skete med Maria, efter Christian 2. tog skibet med til Holland. Epokes opdagelser peger nu på en forklaring, der kan omskrive Danmarkshistorien, som vi kender den.

Christian 2. ville nemlig ikke give sin magt fra sig, efter han blev væltet som konge. I Holland samlede han en hær bestående af 6-7.000 lejesoldater, som han ville sejle nordpå for at generobre kongeriget. Turen gik dog ikke som planlagt. Maria endte på havets bund ud for Norges kyst sammen med pengene til at betale for den detroniserede konges lejehær.

Generobringen af Danmark og Norge lykkedes ikke for Christian 2., som potentielt kunne have indtaget København og væltet Kong Frederik 1., havde han haft pengene til at betale sine lejesoldater. Forliset menes at have sat det endelige punktum for Kalmarunionen.

Læs mere om efterforskningen på Epokes hjemmeside

Læs også: Kaptajn Torben Vang modtager hæderspris for indsats under eftersøgning af dræbt journalist