Fire AU-forskere får penge til grøn forskning

Danmarks Frie Forskningsfond uddeler i alt 105 mio. kr. til 37 forskningsidéer, som skal støtte den grønne omstilling. Fire af modtagerne er forskere fra Aarhus Universitet, som hver får ca. 2,8 mio. kr. til at realisere deres projekter.

Fire forskere fra AU får del i grønne millioner fra Danmarks Frie Forskningsfond. Pengene skal gå til at realisere projekter, som kommer klimaet til gavn. Foto: Lars Kruse

Omtalen er baseret på en pressemeddelelse fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Fire yngre forskere fra Aarhus Universitet får støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond til at udforske idéer, som skal hjælpe os til en mere klimavenlig verden. Idéerne spænder fra forskning i teknologi, som gør det muligt at lagre CO2 for bestandig, over forskning i magnetisk køling, som ikke er afhængig af miljøfarlige kølemidler som fluor- eller chlorfluorcarboner til forskning i, hvordan danskfaget kan øge studerendes bevidsthed om deres vaners indvirkning på miljø og klima.

De fire forskningsprojekter er sammen med 33 andre valgt som de bedste og mest nyskabende idéer blandt 337 ansøgninger til Danmarks Frie Forskningsfond inden for grøn forskning.

Bestyrelsesformand i Danmarks Frie Forskningsfond Maja Horst siger om uddelingerne:

”Grøn forskning er mere end nogensinde afgørende for, at vi som samfund kommer i mål med vores grønne ambitioner. Derfor bliver jeg både tryg og stolt, når jeg kan se, at så mange af Danmarks dygtige forskere har budt ind med relevante og potentielt banebrydende idéer.”

De 105 millioner til grøn forskning er en del af den politiske aftale om fordeling af forskningsreserven i 2022, hvor Danmarks Frie Forskningsfond har fået til opgave at udmønte midler inden for det politisk fastsatte tema ’Grøn forskning’. Danmarks Frie Forskningsfond lægger vægt på at støtte forskernes egne initiativer inden for grøn forskning, og fonden støtter idéer inden for og på tværs af alle videnskabelige hovedområder.

Pressemeddelelse fra Danmarks Frie Forskningsfond.