Forskere overrasker gymnasieelever: Internettet ved, hvem du er

Hver gang du klikker rundt på nettet, efterlader du spor. Men måske vil du blive overrasket over HVOR godt, internettet kender dig. Det blev en flok gymnasielever i hvert fald, da de deltog i et undervisningsforløb om datasikkerhed udarbejdet af AU-forskere. Vi kan alle lære noget af projektet, der nu skal videreudvikles.

Skal jeg virkelig klikke på det her? Nogle gange klikker vi af ren automatik. Og hver gang du klikker, er det endnu en brik i din profilering. Vi efterlader os alle data, men vi bør gøre det på et oplyst grundlag.

Et hurtigt klik på et link. Et øjebliks opmærksomhed på en reklame. Hastigheden af din bevægelse med musen. Alt sammen er brikker i det puslespil, internettet laver af dig.

CoTinker

CoTinker er en ny læringsplatform og et undervisningsforløb, som styrker læringen i datasikkerhed for gymnasielever. CoTinker er udviklet af forskere fra Institut for Datalogi og informatiklærere fra Aalborg Katedralskole og Favrskov Gymnasium i samarbejde med Center for Computational Thinking & Design, Videnscenter for Digital Teknologiforståelse og CAVI og med støtte fra It-vest. Novo Nordisk Fonden har bevilget penge til at videreudvikle forløbet. Forskerne præsenterede resultaterne og teknologien bag CoTinker på konferencen ‘Computer Science Education’ SIGCSE i USA i marts.

En dag i april 2023 fik en gruppe informatikelever på Favrskov Gymnasium og Aalborg Katedralskole til opgave at evaluere en hjemmeside. Det havde de prøvet før. Men efter at have undersøgt hjemmesiden, fik eleverne en overraskelse. Opgaven handlede slet ikke om evaluering men om de spor, eleverne havde sat sig – udelukkende ved at klikke sig rundt på hjemmesiden.

Forskerne bag opgaven præsenterede eleverne for data om de forskellige brugere i anonymiseret form, og til elevernes store overraskelse kunne de nemt gætte, hvilke elever der gemte sig bag de forskellige data, f.eks. hvem er havde klikket på hvilke reklamer, og hvem, der havde brugt lang tid på særlige dele af hjemmesiden.

”Jeg har efterladt mig så mange spor, at man nemt kan identificere mig” og ”Hjemmesiden tager hævn”, lød det bl.a. fra gymnasieeleverne efter øvelsen.

Vi skal have bedre forståelse for data
Postdoc i datalogi Line Have Musaeus står sammen med sine kolleger bag undervisningsforløbet, som er udviklet i samarbejde med informatiklærere. Hjemmesiden, eleverne skulle undersøge, var udviklet specielt til formålet og handlede om, hvad man kunne lave i et sabbatår efter gymnasiet.

”Vores forskning viser, at gymnasieeleverne bliver mere motiverede for at forstå problematikken om data ved at arbejde med deres egne data. De data, vi opsamlede om eleverne, kan alle kommercielle virksomheder i princippet opsamle. Men hvis man har undersøgt en sportshøjskole på nettet, er man så interesseret i at blive oversvømmet af reklamer for Adidas-sko på andre platforme, f.eks. Instagram? Den måde, vi opfører os på ét sted, bliver brugt alle andre steder”, siger Line Have Musaeus.

Vi efterlader os alle data, men det er svært for den enkelte at gøre noget ved det. Nogle klikker en gang imellem på noget, de ikke er interesserede i, eller på en reklame for et politisk parti, de ikke er enige i – alene for at sløre deres profil og skabe et mere nuanceret feed for sig selv. På den måde kan man bekæmpe både kommercielle og politiske ekkokamre. Ifølge Line Have Musaeus er det godt for os alle at blive mere bevidste om de mekanismer, vi er underlagt, men i yderste instans ligger ansvaret på et højere sted:

”Hvis man politisk vil forsøge at kontrollere, hvad de store tech-firmaer må og ikke må, er vi nødt til at have en kvalificeret diskussion om, hvad data er. Ellers bliver diskussionen meget abstrakt. Vi mangler en fornemmelse for, hvad det egentlig er, tech-firmaerne kan indsamle, og det kan dette projekt bidrage til”, siger Line Have Musaeus.

Lige så synlige på nettet som på fortovet
Forløbet er i første omgang udviklet som en prototype. Omkring 60 gymnasieelever har afprøvet det. Nu er AU-forskerne på jagt efter dansklærere, der vil hjælpe med at udvikle forløbet yderligere, så det også passer ind i dansk og andre fag. Digital dannelse indgår nemlig i gymnasiernes læreplanerne på tværs af fagene.

Lektor Jens Horskjær Hvelplund fra Favrskov Gymnasium har brugt coTinker i sin undervisning i informatik og samfundsfag:

”I informatik har jeg brugt coTinker-værktøjet til at anskueliggøre den dataindsamling, som finder sted, når eleverne bevæger sig rundt på nettet. Eleverne var engagerede i aktiviteten, fordi værktøjet var udformet som et eksperiment, og der var også et konkurrenceelement, som motiverede de fleste til at deltage aktivt. I samfundsfag blev aktiviteten brugt i relation til et forløb, der handler om fysiske og digitale data, og eleverne oplevede, at de faktisk er mindst lige så synlige på nettet, som de er, når de går på fortovet”, siger Jens Horskjær Hvelplund.

Han har god erfaring med coTinker-værktøjet i undervisningen:

”CoTinker er indrettet, så eleverne aktivt opfordres til at diskutere problemstillingerne undervejs, og den tekniske løsning sørger for, at de også er nødt til at følges ad i aktiviteten. Begge dele skaber virkeligt gode forudsætninger for, at de kan huske oplevelsen med coTinker i de følgende undervisningsblokke. På den måde kan det være et referencepunkt for et helt undervisningsforløb”.